اخبار

مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت چیست؟

مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت

در قرارداد مشارکت در ساخت، باید در چند مرحله سند ملک را به سازنده انتقال دهید؟ آیا انتقال سند سهم سازنده از ملک در ابتدای قرارداد کار درستی است؟ می‌توانید سند را در انتهای قرارداد به نام سازنده بزنید؟ اگر بخواهید سند ملک را در چندین مرحله به سازنده انتقال دهید، این مراحل کدامند؟ با گروه ساختمانی ایرابن همراه باشید و مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت را بشناسید.

برای سند زدن در قرارداد مشارکت در ساخت چه روش‌هایی وجود دارد؟

برای انتقال سند به نام سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت 3 روش پیش رو دارید که عبارت هستند از:

  • انتقال سند در ابتدای قرارداد
  • انتقال سند در انتهای قرارداد
  • انتقال سند بر اساس میزان قدرالسهم

به نظر شما کدام‌یک از این روش‌ها بهترین روشی است که می‌توانید در مورد آن با طرف سازنده به توافق برسید؟

روش اول

پرریسک‌ترین روش برای شما به‌عنوان مالک طرف قرارداد، این است که در ابتدای قرارداد و پیش از آن‌که سازنده هیچ‌گونه اقدامی را برای ساخت بنا انجام دهد، سند ملک را به نام او بزنید.

در این صورت، پیش از آن‌که سازنده به تعهدات خود در قرارداد عمل کند، او را مالک بخشی از ملک خودتان می‌کنید. سند زدن در ابتدای قرارداد روشی است که به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

روش دوم

اما آیا سند زدن سهم سازنده به نام او در انتهای قرارداد و پس از تحویل ساختمان نوساز روش مناسبی است؟ قطعا این روش برای شما به‌عنوان مالک روشی دلخواه است اما به شرطی که بتوانید در مورد آن با سازنده به توافق برسید. همان‌طور که روش اول برای شما پرریسک است، این روش برای سازنده ریسک به همراه دارد.

روش سوم

روش آخر روشی است که هم برای مالک و هم برای سازنده مطلوب است. در روش انتقال سند بر اساس میزان قدرالسهم، به نسبت اقداماتی که سازنده در طول اجرای قرارداد به انجام می‌رساند، بخشی از سهم او را از ملک به نامش انتقال می‌دهید.

مثلا بخشی از سهم سازنده را پس از مرحله دریافت مجوزهای ساخت و ساز به نام او انتقال می‌دهید، بخش دیگر سهم سازنده را پس از انجام مرحله گودبرداری به نام او می‌زنید و به همین ترتیب، در هر مرحله با توجه به حجم اقدامات سازنده بخشی از سهمش را به او انتقال می‌دهید.

مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت

حالا سوال این است که مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت در روش انتقال سند بر اساس میزان قدرالسهم به چه صورت است؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهید گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سند زدن در این قرارداد، مقاله «نحوه انتقال سند در مشارکت در ساخت» را مطالعه کنید.

مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت

در مورد تعداد مراحل انتقال سند باید با طرف سازنده به توافق برسید. یک روش 3 مرحله‌ای برای انتقال سند بر اساس میزان قدرالسهم وجود دارد که در این روش، پس از انجام 3 مرحله مهم ساخت، به نسبت مجموعه اقدامات سازنده، درصدی از سهم او را به او انتقال می‌دهید.

مراحل سند زدن در این روش عبارت هستند از:

  1. سند زدن پس از دریافت مجوزهای ساخت و ساز
  2. سند زدن پس از پایان سفت‌کاری ساختمان
  3. سند زدن پس از تحویل ساختمان نوساز

اگر فکر می‌کنید که این تعداد مرحله کافی نیست، می‌توانید تعداد مراحل را افزایش دهید و با جزئیات بیشتر انتقال سند را به انجام برسانید. می‌توانید در مورد «مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت» در این 8 گام با سازنده به توافق برسید:

  1. سند زدن پس از دریافت جواز ساخت، دریافت پول بلاعوض و تخریب ملک کلنگی مورد قرارداد
  2. سند زدن پس از اجرای فونداسیون و اجرای اسکلت پروژه
  3. سند زدن پس از پایان اجرای سقف‌های پروژه
  4. سند زدن پس از آماده شدن نیمی از تعداد طبقات ساختمان (مثلا 5 طبقه از یک آپارتمان 10 طبقه)
  5. سند زدن پس از آماده شدن نصف دیگر طبقات ساختمان
  6. سند زدن پس از پایان یافتن سفت‌کاری پروژه
  7. سند زدن پس از تحویل ساختمان آماده
  8. سند زدن پس از دریافت سند پایان کار

انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت با گروه ساختمانی ایرابن

 

تایید مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت توسط چه کسی انجام می‌شود؟

حالا سوال این است که تایید انجام هر مرحله توسط چه کسی صورت می‌گیرد و در مورد انجام تعهدات سازنده در هر مرحله و تصمیم‌گیری در مورد انتقال سند باید به چه مرجعی مراجعه کنید؟

انتخاب یک داور یا ناظر که مورد اعتماد مالک و سازنده باشد، به‌عنوان تشخیص‌دهنده انجام موفقیت‌آمیز هر مرحله از ساخت و ساز روشی است که می‌توانید برای دریافت تایید انجام هر مرحله از آن استفاده کنید.

مراحل سند زدن در قرارداد مشارکت در ساخت

پس از انجام هر مرحله ساخت که پس از آن انتقال سند صورت می‌گیرد، سازنده باید گزارشی مکتوب از پیشرفت پروژه را به مالک ارائه دهد. شما به‌عنوان مالک پس از بررسی گزارش و دریافت تایید از داور قرارداد، درصد معین‌شده از سهم سازنده را به نام او سند می‌زنید.

یکی از مواردی که ممکن است در طول اجرای قرارداد مشارکت در ساخت رخ دهد و نارضایتی سازنده را در بر داشته باشد، این است که سازنده گزارش مکتوب پیشرفت پروژه را به مالک ارائه نمی‌دهد و مالک بدون اطلاع از انجام مراحل ساخت، درصد سهم سازنده را به نام او سند نمی‌زند.

بنابراین در هنگام انعقاد قرارداد به این موارد توجه کنید و حق خود در مورد آگاهی با جزئیات از انجام مراحل مختلف را در متن قرارداد در نظر بگیرید.

 

سخن آخر

روش‌های مختلفی برای سند زدن ملک در قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد. روش انتقال سند بر اساس میزان قدرالسهم روشی است که می‌تواند رضایت خاطر مالک و سازنده را به همراه داشته باشد. در این روش، تعداد «مراحل سند زدن در مشارکت در ساخت»، به توافق شما و سازنده بستگی دارد.

اگر در مورد انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت سوالاتی در ذهن دارید، می‌توانید سوالات خود را از مشاوران گروه ساختمانی ایرابن بپرسید. ایرابن با کارنامه اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف، انواع قراردادهای مشارکت در ساخت آپارتمان، پیش‌فروش آپارتمان، سرمایه‌گذاری در ساخت آپارتمان، قرارداد مدیریت پیمان و قرارداد مرمت و بازسازی ساختمان را منعقد و شما را در دستیابی به ساختمان مطلوبتان یاری می‌کند.

مشاوره رایگان امضای قرارداد مشارکت در ساخت ایرابن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *