نحوه محاسبه درصد مدیریت پیمان + عرف بازار

درصد مدیریت پیمان

درصد مدیریت پیمان چیست و چگونه تعیین می‌شود؟ نحوه محاسبه درصد مدیریت پیمان چگونه است و این درصد به چه عواملی بستگی دارد؟ آیا باید در تعیین این مبلغ باید به عرف تکیه کنید؟ درصد مدیریت پیمان ساخت ویلا، آپارتمان و پروژه‌های بزرگ چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ آیا بزرگی پروژه روی این درصد موثر است؟ نحوه پرداخت این مبلغ در قرارداد مدیریت پیمان چگونه است؟ با  گروه ساختمانی ایرابن همراه باشید و یک قرارداد مدیریت پیمان اصولی و مستحکم را با مدیر پیمان منعقد کنید.

درصد مدیریت پیمان چیست؟

درصد مدیریت پیمان، در واقع دستمزد مدیر پیمان در ازای انجام تعهداتش بر اساس قرارداد مدیریت پیمان است.

در قرارداد مدیریت پیمان، شما به‌عنوان کارفرما، زمین یا ملک کلنگی خود را برای ساخت آپارتمان یا ساختمانی نوساز در اختیار مدیر پیمان قرار می‌دهید و درصد مدیریت پیمان، دستمزد انجام اقداماتی است که مدیر پیمان برای ساخت ساختمان مورد نظر شما به انجام می‌رساند. این مبلغ به‌عنوان درصدی از کلیه هزینه‌های ساخت و ساز محاسبه می‌شود.

عرف درصد مدیریت پیمان چقدر است؟

در مورد عرف درصد مدیریت پیمان به این نکته توجه کنید که نباید برای محاسبه درصد مدیریت پیمان فقط به عرف بازار تکیه کنید.

باید با توجه به مشخصات پروژه، مفاد قرارداد، شرح وظایف مدیر پیمان در قرارداد مدیریت پیمان و در نظر گرفتن کلیه جوانب، درصد پیمان را محاسبه کنید و در مورد آن با مدیر پیمان به توافق برسید.

این‌که تنها به عرف درصد مدیریت پیمان تکیه کنید و بی‌توجه به مختصات پروژه تصمیم‌گیری نمائید، ممکن است منجر به متضرر شدن یکی از طرفین قرارداد شود و توافق را دچار مشکل کند.

با توجه به این‌که درصد مدیریت پیمان برای پروژه‌های مختلف متفاوت است، می‌توان به‌طور کلی بازه 7 تا 25 درصدی را برای آن در نظر گرفت.

درصد مدیریت پیمان برای انواع ساختمان‌ها متفاوت است؛ مثلا برای ساخت و ساز ویلاها، آپارتمان‌های معمولی و پروژه‌های بزرگ در قرارداد مدیریت پیمان، درصدهای مدیریت پیمان مختلف تعیین می‌شود.

نحوه محاسبه درصد مدیریت پیمان

برای هر کدام از این ساختمان‌ها، می‌توان این درصدهای مدیریت پیمان را در نظر گرفت:

  • 10 درصد برای آپارتمان‌های معمولی در بافت شهری
  • 15 تا 20 درصد و در برخی موارد 25 درصد برای ویلاها
  • 8 درصد و کمتر برای پروژه‌های بزرگ

عوامل مختلفی در تعیین درصد مدیریت پیمان دخیل هستند اما در شرایط برابر می‌توان گفت که هر چقدر حجم پروژه بیشتر باشد، درصد مدیریت پیمان کمتر می‌شود. در واقع با توجه به هزینه‌های بالای ساخت و ساز در پروژه‌های بزرگ، درصد مدیریت پیمان به‌عنوان درصدی از این هزینه‌ها نمی‌تواند خیلی زیاد باشد.

اما در پروژه‌های کوچک‌تر که هزینه‌های ساخت و ساز پایین‌تر است، درصد دستمزد مدیر پیمان به‌عنوان قسمتی از این هزینه‌ها، بیشتر می‌شود.

دریافت مشاوره رایگان تنظیم قرارداد مدیریت پیمان

 

نحوه محاسبه درصد مدیریت پیمان چگونه است؟

همان‌طور که از اسم درصد مدیریت پیمان مشخص است، این مقدار باید به‌عنوان درصدی از مبلغی معین محاسبه شود. اما این مبلغ معین، چه مبلغی است؟ احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید.

کلیه هزینه‌های ساخت و ساز ساختمان موضوع قرارداد که هزینه‌های خرید مصالح، دستمزد کارکنان دخیل در پروژه و سایر هزینه‌های عملیات عمرانی و اداری پروژه را در بر می‌گیرد، مبلغی مشخص است که درصد مدیریت پیمان از روی این مبلغ محاسبه می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر کلیه هزینه‌های ساخت و ساز، 1 میلیارد تومان محاسبه شود و درصد مدیریت پیمان را 10 درصد در نظر بگیریم، شما باید 10 درصد از 1 میلیارد تومان یعنی 100 میلیون تومان را به‌عنوان دستمزد مدیر پیمان به او پرداخت کنید.

بنابراین، این درصد به هزینه‌های کل شما اضافه می‌شود و کلیه‌ هزینه‌های ساخت و ساز شما با احتساب دستمزد مدیر پیمان، 1 میلیارد و 100 میلیون تومان محاسبه می‌شود.

عوامل موثر بر درصد مدیریت پیمان کدامند؟

برای محاسبه درصد مدیریت پیمان باید عوامل مختلف را در نظر بگیرید. درصد مدیریت پیمان پروژه‌های ویلایی و آپارتمانی و هم‌چنین پروژه‌های معمولی و پروژه‌های بزرگ با یکدیگر متفاوت است.

پس نوع پروژه روی این درصد موثر است. مشخصات ساختمان موضوع قرارداد شامل متراژ، مقیاس و محل قرارگیری نیز بر درصد مدیریت پیمان موثر هستند.

محاسبه درصد مدیریت پیمان

مسافتی که بین محل احداث پروژه و بافت شهری وجود دارد و بر رفت و آمدهای مدیر پیمان و کارکنان دخیل در پروژه تاثیر می‌گذارد، نیز روی محاسبه درصد مدیریت پیمان تاثیر می‌گذارد.

طبیعتا هر چقدر اجرای پروژه دشوارتر باشد، مدیر پیمان دستمزد بیشتری را طلب می‌کند. این دشواری می‌تواند مربوط به ویژگی‌های خود ساختمان باشد یا به عوامل خارجی ارتباط پیدا کند.

مثلا سختی اجرای نقشه ساختمانی از عوامل درونی تاثیرگذار بر دشواری پروژه است و شرایط حاد آب و هوایی از عوامل خارجی موثر بر دشواری ساخت و ساز و افزایش درصد مدیریت پیمان است.

عامل دیگری که روی درصد مدیریت پیمان اثر می‌گذارد، حسن شهرت و باتجربه و ماهر بودن مدیر پیمان طرف قرارداد شماست. به‌عنوان کارفرما، علاقه‌مند به امضای قرارداد مدیریت پیمان با مدیر پیمانی هستید که تخصص کافی را در ساخت و ساز داشته باشد، قابل اعتماد باشد و مراحل اجرای پروژه را به‌موقع به انجام برساند.

یک مدیر پیمان خوش‌سابقه و با تجربه بالا می‌تواند درصد مدیریت پیمان بالاتری را از شما مطالبه کند و شما هم می‌توانید بر اساس میزان حسن شهرت و تبحر او، روی درصدی مشخص با او توافق کنید.

یکی از اقدامات ساخت و ساز که می‌تواند درصد مدیریت پیمان افزایش یا کاهش دهد، خرید مصالح مورد نیاز است. این‌که خودتان به‌عنوان کارفرما، مصالح مورد نیاز پروژه را خریداری کنید یا مدیر پیمان مسئول انجام این کار باشد، درصد مدیریت پیمان را دستخوش تغییر می‌کند.

به‌طور کلی عوامل تاثیرگذار روی درصد مدیریت پیمان عبارت هستند از:

  • نوع پروژه
  • متراژ و مقیاس پروژه
  • محل احداث پروژه
  • دشواری اجرای پروژه
  • تجربه و حسن شهرت مدیر پیمان
  • تعهد یا عدم تعهد مدیر پیمان در خرید مصالح

بیشتر بخوانید: «وظایف مدیر پیمان در قرارداد مدیریت پیمان چیست؟»

 

نحوه پرداخت دستمزد مدیر پیمان به چه صورت است؟

پس از آن که روی درصدی مشخص به‌عنوان دستمزد مدیر پیمان به توافق رسیدید، نوبت به تعیین نحوه پرداخت آن می‌رسد. شیوه پرداخت درصد مدیریت پیمان به میزان اقدامات انجام‌شده توسط مدیر پیمان و پایبند بودن او به انجام تعهداتش در قرارداد بستگی دارد.

در واقع، به‌عنوان کارفرمای قرارداد مدیریت پیمان، به نسبت پیشرفت پروژه و تعهداتی که مدیر پیمان به انجام رسانده است، درصدی مشخص از دستمزدش را در بازه‌های زمانی معین به او پرداخت می‌کنید. تعیین مبالغ هر پرداخت و زمان‌های پرداخت‌ها باید در قرارداد مورد توافق شما و مدیر پیمان واقع شود.

عرف درصد مدیریت پیمان

مثلا ممکن است موعدهای پرداخت درصد مدیریت پیمان را بر اساس زمان‌بندی مراحل مختلف پروژه تعیین نمائید. مثلا در قرارداد توافق می‌کنید که درصدی معین از دستمزد مدیر پیمان را پس از پایان مراحل اداری و دریافت مجوزهای ساخت و ساز به او پرداخت می‌نمائید. می‌توانید موعدهای پرداخت را به‌صورت ماهیانه نیز تعیین کنید.

برای این‌که ساز و کار پرداخت درصد مدیریت پیمان بر اساس پیشرفت پروژه به‌درستی به پیش برود، مدیر پیمان موظف است که در هر کدام از موعدهای دریافت دستمزدش، گزارشی دقیق از اقدامات انجام‌شده در آن مرحله از ساخت و ساز و هزینه‌های پرداختی پروژه ارائه دهد.

شما با بررسی تعهداتی که مدیر پیمان به انجام رسانده است و مطابقت دادن آن با تعهدات مدیر پیمان که در قرارداد تعیین شده است، در صورتی که همه چیز طبق قرارداد به پیش رفته بود، نسبت به پرداخت دستمزد مدیر پیمان اقدام می‌کنید.

کدام هزینه‌ها ممکن است در قرارداد مدیریت پیمان ایجاد اختلاف کند؟

بعضی از هزینه‌ها در قرارداد مدیریت پیمان وجود دارند که ممکن است بین شما و مدیر پیمان اختلاف ایجاد کند. در هنگام تنظیم قرارداد مدیریت پیمان باید چنین هزینه‌هایی را نیز پیش‌بینی کنید و راهکارهای مناسب را برای عدم ایجاد اختلافات احتمالی تعیین نمائید.

برخی از هزینه‌هایی که با وجود این‌که ممکن است مهم به نظر نرسند، ممکن است موجب بروز اختلاف شوند، عبارت هستند از:

  • هزینه‌های رفت و آمد مدیر پیمان
  • هزینه ملزومات مصرفی مدیر پیمان
  • هزینه وعده‌های غذایی و پذیرایی کارکنان

پرداخت درصد مدیریت پیمان چه تاثیری بر پیشرفت پروژه دارد؟

در قراردادهای مختلف به این نکته توجه کنید که بدون این‌که به تعهدات خود پایبند باشید، نمی‌توانید از طرف قرارداد خود توقع داشته باشید که وظایفش را به انجام برساند.

در قرارداد مدیریت پیمان نیز این موضوع برقرار است. در این قرارداد هم کارفرما و هم مدیر پیمان باید تعهدات خود را طبق قرارداد و در زمان مناسب به انجام برسانند تا پروژه با کیفیت مطلوب و در موعد مقرر آماده شود.

پرداخت درصد مدیریت پیمان و سایر هزینه‌های ساخت و ساز در موعدهای مقرر به‌عنوان یکی از تعهدات کارفرما بر پیشرفت پروژه تاثیرمستقیم دارد. عدم تامین مالی پروژه از جانب شما به‌عنوان کارفرمای قرارداد مدیریت پیمان، ممکن است موجب تعطیلی پروژه شود.

بیشتر بخوانید: «شرح خدمات مدیریت پیمان»

 

برای جلوگیری از هزینه‌کردهای اضافی مدیر پیمان باید دنبال چه راهکارهایی باشید؟

یکی از چالش‌های شما به‌عنوان کارفرما، زیاده‌روی مدیر پیمان در هزینه‌کرد مخارج ساخت و ساز است. برای پیشگیری از بروز این مشکل، می‌توانید چند راهکار را تعیین نمائید که عبارت هستند از:

  • ثبت دقیق و باجزئیات نوع و کیفیت مصالح و هم‌چنین کیفیت اجرای پروژه
  • نظارت دقیق کارفرما
  • استعلام قیمت از چندین فروشنده برای تهیه مصالح
  • تعیین جریمه برای هزینه‌کرد اضافی مدیر پیمان
  • ضمانت گرفتن از مدیر پیمان

در ادامه هر کدام از این موارد را تشریح می‌کنیم تا با تعیین راهکارهای مناسب، دغدغه هزینه‌کرد اضافی مدیر پیمان را رفع کنید.

ثبت دقیق و باجزئیات نوع و کیفیت مصالح و هم‌چنین کیفیت اجرای پروژه

به‌عنوان یک نکته مهم در انعقاد قراردادهای ساخت و ساز نظر داشته باشید که اگر مفاد قرارداد را با دقت و با جزئیات تعیین نمائید و وقوع شرایط مختلف در طول اجرای پروژه را در قرارداد پیش‌بینی کنید، از بروز بسیاری از چالش‌ها در زمان اجرای قرارداد پیشگیری می‌کنید.

برای پیشگیری از هزینه‌کرد اضافی مدیر پیمان در قرارداد مدیریت پیمان نیز می‌توانید با تعیین دقیق نوع و میزان مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز و هم‌چنین تعیین کیفیت مورد انتظار از عمارت موضوع قرارداد، اقدامات لازم برای اجرای پروژه را بیشتر شفاف‌سازی کنید.

عرف درصد مدیریت پیمان

در تعیین کیفیت اجرای پروژه نباید از عبارات کلی و کیفی مانند «به حد مطلوب»، «مناسب» و «عالی» استفاده کنید و باید استانداردهای کیفی مد نظرتان را به‌صورت کمی و در قالب اعداد و ارقام در قرارداد قید کنید.

مثلا برای تعیین میزان استحکام ساختمان، ضخامت تیرآهن‌ها و نوع و میزان مصالح مورد استفاده را تعیین نمائید.

نظارت دقیق کارفرما

راهکار بعدی، نظارت دقیق شما روی پروژه و بررسی دقیق گزارش‌های اقدامات و هزینه‌کردهای مدیر پیمان است. به‌عنوان کارفرمای طرف قرارداد مدیریت پیمان، حق نظارت بر کلیه مراحل اجرای پروژه را دارید.

هم‌چنین می‌توانید یک مشاور خبره و متخصص را نیز در قرارداد وارد کنید تا روی پروژه نظارت داشته باشد و اقدامات مدیر پیمان را با تعهدات او در قرارداد مطابقت دهد.

استعلام قیمت از چندین فروشنده برای تهیه مصالح

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، می‌توانید وظیفه خرید مصالح مورد نیاز برای اجرای پروژه را خودتان به‌عنوان کارفرما بر عهده بگیرید. در این صورت نگرانی‌تان باید هزینه‌کرد اضافی برای خرید مصالح از جانب مدیر پیمان به کلی برطرف می‌شود.

اما اگر این وظیفه را به مدیر پیمان سپرده‌اید، می‌توانید با استعلام گرفتن از چندین فروشنده و مقایسه قیمت‌ها، بهترین قیمت را شناسایی کنید. بررسی دقیق گزارش‌های هزینه‌کردهای مدیر پیمان و مطابقت دادن آن با قیمت‌هایی که به‌دست آورده‌اید، تعیین می‌کند که مدیر پیمان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده است یا نه.

تعیین جریمه برای هزینه‌کرد اضافی مدیر پیمان

به‌عنوان راهکاری دیگر، می‌توانید در قرارداد توافق کنید که در صورت تخلف مدیر پیمان از هزینه‌کرد مطابق مفاد قرارداد، او ملزم به پرداخت جریمه است.

تعیین جریمه برای مدیر پیمان برای هزینه‌کرد اضافی در صورتی قابل انجام است که هزینه‌های ساخت و ساز به‌صورت دقیق در قرارداد مشخص شده باشند.

در این صورت می‌توانید مابه‌التفاوت هزینه‌های مقرر با هزینه‌های انجام‌شده توسط مدیر پیمان را به‌عنوان جریمه از او طلب کنید.

ضمانت گرفتن از مدیر پیمان

به‌عنوان کارفرما این امکان را دارید که در ازای انجام تعهدات مختلف مدیر پیمان در قرارداد مدیریت پیمان از او ضمانت بگیرید. در صورت تعیین دقیق هزینه‌های پروژه در قرارداد، می‌توانید در ازای انجام تعهدات او برای هزینه‌کرد مقرر در قرارداد، از او تضمین بگیرید.

برای تضمین دادن، مدیر پیمان می‌تواند وثیقه‌های تضمین مختلف مانند وثیقه، چک تضمین، ضمانت‌نامه بانکی، ضمانت‌نامه شخص ثالت و وثیقه ملک یا دارایی غیرمنقول را انتخاب نماید.

 

سخن آخر

محاسبه درصد مدیریت پیمان از موضوعات مهم در قرارداد مدیریت پیمان است که عوامل بسیاری بر آن اثرگذار هستند. بنابراین برای تعیین این درصد نمی‌توانید فقط به عرف بازار تکیه کنید و باید مشخصات و شرایط پروژه و نیز ویژگی‌های مدیر پیمان را در نظر بگیرید.

اگر در مورد «درصد مدیریت پیمان» و به‌طور کلی در مورد ویژگی‌های این قرارداد هرگونه سوالی در ذهن دارید، می‌توانید سوالات خود را از مشاوران گروه ساختمانی ایرابن بپرسید. ایرابن که تجربه ساخت عمارت‌های مختلف را در کارنامه خود دارد، انواع قراردادهای ساخت و ساز شامل قرارداد مدیریت پیمان، قرارداد مشارکت در ساخت، قرارداد پیش‌فروش آپارتمان، قرارداد سرمایه‌گذاری در ساخت آپارتمان و قرارداد مرمت و بازسازی را منعقد می‌کند و شما را در ساخت ساختمان یا آپارتمان مورد نظرتان یاری می‌نماید.

دریافت مشاوره رایگان قرارداد مدیریت پیمان ایرابن

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه