اخبار

صفر تا صد مدیریت پیمان + تعهدات طرفین قرارداد

صفر تا صد قرارداد مدیریت پیمان

آیا قرارداد مدیریت پیمان برای هدف شما قراردادی مناسب است؟ این قرارداد چه ویژگی‌هایی دارد؟ تعهدات و وظایف هر کدام از طرف‌های این قرارداد چیست؟ برای انعقاد قرارداد مدیریت پیمان باید به چه نکاتی توجه کنید؟ برای آشنایی با صفر تا صد قرارداد مدیریت پیمان با گروه ساختمانی ایرابن همراه باشید و قراردادی محکم و مطمئن را امضا کنید.

قرارداد مدیریت پیمان چیست؟

اول گام در شناخت صفر تا صد مدیریت پیمان، آشنایی با ماهیت این قرارداد است. قرارداد مدیریت پیمان چگونه قراردادی است و به‌طور کلی هر کدام از طرف‌های قرارداد چه وظایفی را بر عهده دارند؟

قرارداد مدیریت پیمان قراردادی است که به موجب آن، فردی که قصد ساختن آپارتمان یا ساختمانی نوساز را دارد، صفر تا صد امور مربوط به ساخت و ساز ساختمان مانند گودبرداری، نقشه‌کشی، اجرای پروژه و حتی دریافت مجوزهای مورد نیاز برای ساخت و ساز را به یک پیمان‌کار یا مدیر پیمان می سپارد.

در این قرارداد، کلیه هزینه‌های ساخت و ساز بر عهده کارفرما یا مالک زمین یا ملک موضوع قرارداد است و شرکت ساختمانی یا شخص ثالثی که مدیریت پیمان را بر عهده می‌گیرد، با توجه به اقداماتی که برای ساخت عمارت مورد توافق انجام می‌دهد، درصد یا دستمزد خود را دریافت می‌کند.

برای بهتر پیش‌ رفتن قرارداد مدیریت پیمان می‌توانید مشاوری خبره را در این قرارداد دخیل کنید. برای انتخاب مشاور در قرارداد مدیریت پیمان الزامی وجود ندارد و درصورت صلاحدید شما به‌عنوان کارفرما به پروژه اضافه می‌شود.

وظایف طرف‌های قرارداد مدیریت پیمان چیست؟

آشنایی دقیق با وظایف و تعهدات طرف‌های قرارداد مدیریت پیمان از بخش‌های مهم مسیری است که برای آگاهی از صفر تا صد مدیریت پیمان طی می‌کنید. در ادامه با وظایف پیمانکار یا مدیر پیمان، کارفرما و مشاور قرارداد مدیریت پیمان آشنا می‌شوید.

وظایف طرف پیمانکار قرارداد مدیریت پیمان

از آن‌جایی که انجام کلیه عملیات اداری و عمرانی پروژه ساخت و ساز بر عهده طرف پیمانکار است، پیش از انتخاب او باید مطمئن شوید که توانایی، صلاحیت و قدرت کافی را برای احداث عمارت مورد نظر شما دارد.

بررسی پروژه‌هایی که پیمانکار یا مدیر پیمان مورد نظر شما قبلا انجام داده است و تحقیق از کارفرماهایی که قبلا با این پیمانکار کار کرده‌اند، می‌تواند شناخت بیشتری در مورد مدیر پیمان به شما بدهد. برای انتخاب مدیر پیمان می‌توانید از مشاوری متخصص نیز کمک بگیرید.

صلاحیت‌ها و وظایف مدیر پیمان قرارداد مدیریت پیمان عبارت هستند از:

  • بهره‌مندی از تجربه و مهارت کافی برای انجام امور عمرانی و اداری ساخت و ساز
  • دارا بودن پروانه اشتغال اجرا از سازمان نظام مهندسی
  • طراحی نقشه‌های ساختمان و مهندسی پروژه
  • دریافت کلیه مجوزها و پروانه‌های ساخت و ساز
  • انتخاب و استخدام کارکنان مورد نیاز برای طراحی و اجرای پروژه
  • تعیین روش‌های مناسب اجرای پروژه
  • مدیریت پیمانکاران جزء و ایجاد هماهنگی میان آن‌ها
  • مدیریت فنی پروژه مانند بررسی انطباق اجرای پروژه با استانداردها
  • مدیریت مالی پروژه
  • برنامه‌ریزی اجرایی پروژه
  • بیمه کردن پروژه و کلیه پرسنل دخیل در اجرای پروژه
  • کنترل و مدیریت مراحل پیشرفت پروژه و عملکرد کارکنان
  • اجرای عملیات عمرانی بر اساس مقرارت ملی ساختمان
  • رعایت اصول ایمنی در طول فرایند ساخت و ساز
  • تحویل ساختمان در موعد مقرر قید شده در قرارداد
  • پایبند بودن به زمان‌بندی اجرای مراحل مختلف پروژه که در قرارداد تعیین شده است
  • و به‌طور کلی انجام کلیه وظایف قیدشده در قرارداد با جزئیات به توافق رسیده

دریافت مشاوره رایگان صفر تا صد قرارداد مدیریت پیمان 

شرح وظایف مدیر پیمان چیست؟

برای این‌که بیشتر با وظایف مدیر پیمان آشنا شوید، در ادامه برخی از وظایف این طرف قرارداد را شرح می‌دهیم.

اخذ مجوزهای ساخت

مدیر پیمان نه تنها وظیفه اجرای عملیات عمرانی و اجرایی پروژه را بر عهده دارد، بلکه موظف است امور اداری مربوط به دریافت مجوزهای ساخت و ساز را انجام دهد و کلیه جوازهای مورد نیاز را بر اساس ویژگی‌های تعیین‌شده ملک در قرارداد، دریافت کند.

مجوزهای دریافت‌شده برای ملک موضوع قرارداد باید کاملا با مشخصات ملک مطابقت داشته باشند. در غیر این‌صورت حق دارید قرارداد مدیریت پیمان را فسخ کنید.

به‌کارگیری افراد متخصص در پروژه و مدیریت و هماهنگ‌سازی کارکنان

وظیفه استخدام پیمانکاران، مهندسان، نیروهای اجرایی و همه کارکنان دخیل در پروژه، مدیریت کارکنان و نظارت بر عملکرد آن‌ها نیز بر عهده مدیر پیمان است.

مدیر پیمان پروژه باید با توجه به تعهداتی که در قرارداد داده است و زمان‌بندی اجرایی که با شما در مورد آن به توافق رسیده است،  برنامه‌ریزی‌های اجرایی مناسب را انجام دهد و کارکنان را مدیریت و کنترل کند.

پیش از انتخاب مدیر پیمان باید مطمئن شوید که او امکانات کافی و متخصصان مورد نیاز برای انجام پروژه‌تان را در اختیار دارد، از قدرت مدیریت کافی برخوردار است و می‌تواند قرارداد را بر اساس زمان‌بندی مقرر و با کیفیت مناسب اجرا کند.

رعایت اصول ایمنی و بیمه کردن کارکنان

مدیر پیمان باید کلیه اصول ایمنی ساخت و ساز را در پروژه رعایت کند و با توجه به این‌که مسئولیت کارکنان پروژه را بر عهده دارد، در طول اجرای پروژه آن‌ها را بیمه کند.

اگر موارد مربوط به رعایت اصول ایمنی را به‌صورت دقیق و با معیارهای مشخص در قرارداد ثبت کنید و بیمه کردن کارکنان را در حیطه وظایف مدیر پیمان در قرارداد قرار دهید، او را ملزم می‌کنید که به انجام این وظایفش پایبند باشد.

رعایت زمان‌بندی اجرایی پروژه و حسن انجام کار

برنامه‌ریزی مدیر پیمان باید به‌گونه‌ای باشد که هم از زمان‌بندی مقرر در قرارداد سرپیچی نکند و هم کیفیت ساخت مطلوب را ارائه دهد.

در اختیار نداشتن امکانات و کارکنان متخصص و نیز دارا نبودن تجربه کافی دو عاملی هستند که موجب می‌‌شوند او نتواند به زمان‌بندی اجرایی پروژه پایبند باشد یا نتواند کیفیت ساخت مطلوب را ارائه دهد.

وظایف طرف کارفرما قرارداد مدیریت پیمان

حالا سوال این است که شما به‌عنوان کارفرمای طرف قرارداد مدیریت پیمان چه وظایف و تعهداتی دارید. از آن‌جایی که انجام تعهدات پیمانکار در قرارداد به انجام تعهدات شما بستگی دارد، باید به‌طور کامل با وظایف خود به‌عنوان کارفرما آشنا شوید تا قرارداد با همراهی طرفین به‌خوبی پیش برود.

صفر تا صد مدیریت پیمان

صلاحیت‌ها و وظایف طرف کارفرمای قرارداد مدیریت پیمان عبارت هستند از:

  • تامین کلیه‌ هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی، طراحی و اجرای پروژه ساخت و ساز
  • تعیین مدیر پیمان و مشاور پروژه
  • تایید مفاد قرارداد مدیریت پیمان
  • اتخاذ تصمیمات اساسی در مورد طرح و اجرای ساختمان موضوع قرارداد
  • در نظر گرفتن صلاح پروژه و سود حاصل از آن در قراردادهای عمومی
  • بهره‌مندی از توانایی لازم برای مدیریت پروژه در قراردادهای دوعاملی (متشکل از کارفرما و پیمانکار)
  • و انجام کلیه تعهداتی که در قرارداد مدیریت پیمان در مورد آن توافق کرده‌اید

وظایف مشاور قرارداد مدیریت پیمان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، علاوه بر خودتان و پیمانکار می‌توانید برای بهتر پیش رفتن اجرای پروژه، شخص سومی را وارد قرارداد کنید. مشاور شخصی است که با نظارت بر اجرای پروژه، اطمینان شما از اجرای درست قرارداد بیشتر می‌کند.

برخی از وظایف مشاور در قرارداد مدیریت پیمان عبارت هستند از:

  • امکان‌سنجی پروژه و تدوین طرح توجیهی برای آن
  • تشخیص صلاحیت و انتخاب مدیر پیمان
  • کنترل اجرای پروژه مطابق با نقشه‌های توافق‌شده
  • ایجاد هماهنگی بین مدیر پیمان و کارفرما
  • نظارت دقیق و نزدیک بر چگونگی اجرای پروژه
  • کنترل قرارداد مدیریت پیمان منعقدشده میان کارفرما و مدیر پیمان
  • نظارت بر هزینه‌های ساخت و ساز و خرید مصالح مورد نیاز
  • نظارت بر اعمال خواسته‌های کارفرما در طراحی و اجرای پروژه

امضای قرارداد مدیریت پیمان با گروه ساختمانی ایرابن

تفاوت قرارداد مدیریت پیمان و قرارداد مشارکت در ساخت

ممکن است برخی از قراردادهای ساخت و ساز را به دلیل شباهتی که به یکدیگر دارند، با هم اشتباه بگیرید. برای اطلاع از صفر تا صد مدیریت پیمان، باید این قرارداد از با سایر قراردادهای ساخت و ساز تشخیص بدهید.

قراردادهای مدیریت پیمان و مشارکت در ساخت ممکن است شبیه به هم به نظر برسند اما با یکدیگر تفاوت‌ اساسی دارند.

در قرارداد مدیریت پیمان، عملیات ساخت و ساز را به طرف پیمانکار یا مدیر پیمان واگذار می‌کنید و کلیه هزینه‌های ساخت اعم از هزینه‌های خرید مصالح و دستمزد کلیه کارکنان دخیل در پروژه به همراه درصد مدیریت پیمان مدیر پیمان قرارداد را پرداخت می‌نمائید. در نهایت، ساختمان مورد نظر از جانب مدیر پیمان به شما تحویل داده می‌شود و شما مالک کل آن خواهید بود.

اما در قرارداد مشارکت در ساخت، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، شما به‌عنوان طرف مالک، زمین یا ملک خود را برای ساخت در اختیار طرف سازنده قرار می‌دهید، سازنده تمام هزینه‌های ساخت و ساز را پرداخت می‌کند و با توجه به اقداماتی که انجام داده است و هزینه‌هایی که پرداخت کرده است، در مالکیت ساختمان نوساز شریک می‌شود.

مثلا درصد مشارکت 60 درصد و 40 درصد به‌ترتیب برای مالک و سازنده تعیین می‌شود و مالکیت تعداد و نوع واحدها و مشاعات برای هر طرف قرارداد با جزئیات مورد توافق قرار می‌گیرد.

با توجه به اهدافی که از ساخت و ساز ساختمان مورد نظرتان دارید و میزان مبلغی که می‌خواهید برای ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید هر کدام از این قراردادها را منعقد کنید.

قرارداد پیش‌فروش آپارتمان و قرارداد مرمت و بازسازی هم از قراردادهایی هستند که می‌توانید برای مالکیت ساختمان مورد نظرتان یا سرمایه‌گذاری در صنعت مسکن، با طرف‌های معتبر به امضا برسانید.

بیشتر بخوانید: «نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت»

 

بخش‌های اصلی قرارداد مدیریت پیمان

برای این‌که با صفر تا صد مدیریت پیمان آشنا شوید، باید قسمت‌های اصلی این قرارداد را بشناسید. قرارداد مدیریت پیمان دارای 3 بخش اصلی است که در تنظیم قرارداد باید روی این بخش‌ها به‌صورت ویژه تمرکز کنید.

بخش‌های اصلی قرارداد مدیریت پیمان عبارت هستند از:

  • شرایط قرارداد
  • مدت قرارداد
  • شیوه محاسبه درصد مدیریت پیمان

در ادامه هر کدام از این بخش‌های تشریح می‌شوند.

شرایط قرارداد

بخش مربوط به شرایط قرارداد مدیریت پیمان، از طولانی‌ترین بخش‌های این قرارداد است. در این بخش باید شرح وظایف و تعهدات طرفین قرارداد به‌صورت دقیق و باجزئیات بالا تعیین شود.

توجه کنید که هر کلمه نوشته‌شده در قرارداد می‌تواند بار حقوقی داشته باشد، پس نباید صراحت و واضح بودن را در نگارش مفاد قرارداد نادیده بگیرید.

صفر تا صد مدیریت پیمان

عدم انجام تعهدات هر کدام از طرفین قرارداد نیز باید مورد پیش‌بینی قرار بگیرند و برای آن‌ها راهکارهای مناسب در نظر گرفته شوند.

مثلا اگر مدیر پیمان بر اساس تعهداتش را بر اساس زمان‌بندی مقرر در قرارداد به انجام نرساند، باید چه راهکاری را در نظر بگیرید یا اگر مدیر پیمان، کیفیت مورد توافق در انجام اقداماتش را ارائه ندهد، باید چه اقدامی بکنید؟

مدت قرارداد

در این بخش از قرارداد، مدت زمانی که اجرای قرارداد مدیریت پیمان به طول می‌انجامد، تعیین می‌شود. مدت قرارداد با توجه به عواملی نظیر اقدامات مورد نیاز برای احداث بنا، توانایی‌های مدیر پیمان و هدف شما از ساخت ملک موضوع قرارداد مشخص می‌شود.

زمان‌بندی هر کدام از مراحل ساخت و ساز را می‌توانید به‌صورت دقیق در قرارداد تعیین نمائید. مثلا بازه‌ای 15 روزه را از تاریخ اجرای قرارداد برای دریافت مجوزهای ساخت در نظر می‌گیرید، پس از آن بازه‌ای 3 ماهه را برای اجرای فونداسیون و اسکلت پروژه تعیین می‌کنید و به همین ترتیب، کلیه اقدامات پروژه را تا تحویل ساختمان آماده، زمان‌بندی می‌نمائید.

در این بخش از قرارداد می‌توانید شرایطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرید. یعنی در صورتی که مدیر پیمان به انجام برخی از تعهداتش پایبند نباشد، این حق را برای خود قائل می‌شوید که قرارداد را فسخ نمائید و این‌گونه مدت زمان قرارداد تغییر دهید.

مثلا می‌توانید در قرارداد توافق کنید که اگر مدیر پیمان در هر مرحله در فرایند ساخت و ساز، به‌طور کامل به تعهداتش پایبند نباشد و کیفیت مورد توافق در قرارداد را ارائه ندهد، حق دارید که قرارداد را فسخ نمائید.

شیوه محاسبه درصد مدیریت پیمان

بخش مهمی از تنظیم صفر تا صد قرارداد مدیریت پیمان، به محاسبه درصد مدیریت پیمان یا دستمزد مدیر پیمان در این قرارداد مربوط می‌شود. درصد مدیریت پیمان به‌صورت درصدی از کلیه هزینه‌های انجام‌شده برای ساخت و ساز ساختمان موضوع قرارداد در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه، محاسبه درصد مدیریت پیمان، عوامل موثر بر تعیین این درصد و چگونگی پرداخت دستمزد مدیر پیمان برایتان شرح داده می‌شوند تا بتوانید در این مرحله مهم از تنظیم قرارداد مدیریت پیمان، به بهترین شکل عمل کنید.

بیشتر بخوانید: «شرح خدمات مدیریت پیمان»

 

چه درصدی از هزینه‌های ساخت و ساز به مدیر پیمان تعلق می‌گیرد؟

همان‌طور که مطلع شدید، در قرارداد مدیریت پیمان علاوه بر پرداخت کلیه هزینه‌های ساخت و ساز، باید درصدی را برای انجام خدمات مدیریت پیمان به مدیر پیمان طرف قرارداد پرداخت کنید. اما دستمزد مدیر پیمان چند درصد از هزینه‌های ساخت و ساز را در بر می‌گیرد؟

درصد مدیریت پیمان در پروژه‌های مختلف، متفاوت است اما می‌توان بازه 7 تا 25 درصدی را برای آن در نظر گرفت. به‌طور کلی می‌توان درصد مدیریت پیمان برای ساختمان‌های مختلف را این‌گونه تعیین نمائید:

  • 10 درصد برای آپارتمان‌های معمولی در بافت شهری
  • 15 تا 20 درصد و در برخی موارد 25 درصد برای ویلاها
  • 8 درصد و کمتر برای پروژه‌های بزرگ

حال سوال این است که این درصد چگونه محاسبه می‌شود. کلیه هزینه‌های ساخت و ساز شامل هزینه‌های خرید مصالح و دستمزد مهندسان، کارکنان و کلیه دست‌اندرکاران پروژه مورد محاسبه قرار می‌گیرد و درصدی معین از این هزینه‌ها به‌عنوان درصد مدیریت پیمان در نظر گرفته می‌شود.

صفر تا صد قرارداد مدیریت پیمان

مثلا اگر کلیه هزینه‌های ساخت و ساز، 500 میلیون تومان محاسبه شود و درصد مدیریت پیمان، 10 درصد در نظر گرفته شود، باید 10 درصد از 500 میلیون تومان یعنی 50 میلیون تومان را به‌عنوان دستمزد مدیر پیمان پرداخت کنید. در واقع مجموعه هزینه‌های ساخت و ساز ساختمان موضوع قرارداد مدیریت پیمان شما، 550 میلیون تومان محاسبه می‌گردد.

چه عواملی بر درصد مدیریت پیمان موثرند؟

عوامل بسیاری بر تعیین درصد مدیریت پیمان یا کارمزدی که مدیر پیمان طلب می‌کند، موثر هستند. برخی از این عوامل عبارت هستند از:

  • نوع پروژه
  • متراژ و مقیاس پروژه
  • دشواری انجام پروژه
  • محل احداث پروژه
  • تجربه و حسن شهرت مدیر پیمان
  • تعهد یا عدم تعهد مدیر پیمان در خرید مصالح

همان‌طور که اشاره شد، منظور از نوع پروژه این است که پروژه، آپارتمان معمولی، آپارتمان لوکس، ویلا یا هر نوع ساختمان دیگر باشد. دشواری پروژه هم می‌تواند به ویژگی‌های خود پروژه مانند سختی اجرای نقشه مربوط شود و هم می‌تواند به شرایط خارجی مانند شرایط دشوار آب و هوایی ارتباط داشته باشد.

محل احداث پروژه و مسافت بین این محل و بافت شهری که بر رفت و آمد مدیر پیمان و عوامل اجرایی پروژه و هم‌چنین انتقال مصالح تاثیرگذار است، نیز یکی از عواملی است که بر تعیین درصد مدیریت پیمان موثر است.

هم‌چنین طبیعتا هر چقدر که مدیر پیمان تجربه و حسن شهرت بیشتری داشته باشد، می‌تواند درصد مدیریت پیمان بیشتری را پیشنهاد دهد.

این موضوع ‌که وظیفه خرید مصالح بر عهده مدیر پیمان است یا شما به‌عنوان کارفرما مصالح را تهیه می‌کنید، نیز بر تعیین درصد مدیریت پیمان موثر است و باید با بررسی شرایط، بهترین روش را برای تهیه مصالح انتخاب کنید.

دستمزد مدیر پیمان چگونه پرداخت می‌شود؟

برای این‌که از صفر تا صد مدیریت پیمان مطلع شوید، باید ساز و کار پرداخت دستمزد مدیر پیمان را بدانید. دستمزد مدیر پیمان را باید چگونه و در چه زمان یا زمان‌هایی به او بپردازید؟

شیوه پرداخت دستمزد مدیر پیمان در قرارداد مدیریت پیمان، به پیشرفت پروژه و اقدامات انجام‌شده از جانب این مدیر بستگی دارد.

در قرارداد مدیریت پیمان باید در مورد زمان و مبلغ پرداخت دستمزد مدیر پیمان در طول اجرای قرارداد به توافق برسید. مثلا توافق می‌کنید که درصدی مشخص از دستمرد مدیر پیمان را به‌صورت ماهیانه و با توجه به انجام اقداماتی که در قرارداد تعیین شده است، به او پرداخت کنید.

مدیر پیمان موظف است که در هر بازه زمانی دریافت دستمزدش، گزارشی دقیق از اقداماتی که برای ساخت و ساز ساختمان موضوع قرارداد انجام داده است و هزینه‌های پرداختی برای پروژه، تهیه کند و در اختیار شما قرار دهد. اگر مدیر پیمان اقداماتش را همان‌طور که در قرارداد مقرر شده، به انجام رسانده باشد، درصد دستمزد مورد توافق را به او پرداخت می‌کنید.

هزینه‌های مورد اختلاف در قرارداد را پیش‌بینی کنید

یکی از موارد مهم در طی کردن مسیر صفر تا صد مدیریت پیمان این است که همه شرایطی را که ممکن است در طول اجرای قرارداد رخ دهد، پیش‌بینی کنید و برای آن راهکارهای مناسب را در قرارداد تعیین نمائید.

بعضی از هزینه‌های که در طول اجرای قرارداد مدیریت پیمان ایجاد می‌شوند، ممکن باعث ایجاد اختلاف بین شما به‌عنوان کارفرما و مدیر پیمان قرارداد شود. برخی از این هزینه‌ها عبارت هستند از:

  • هزینه‌های رفت و آمد مدیر پیمان
  • هزینه وعده‌های غذایی و پذیرایی کارکنان
  • هزینه ملزومات مصرفی مدیر پیمان

این نکات را در مورد صفر تا صد مدیریت پیمان به خاطر داشته باشید

برای این‌که بتوانید یک قرارداد مدیریت پیمان مطمئن را تنظیم نمائید و از بروز بسیاری از اختلافات در طول اجرای قرارداد پیشگیری کنید،  باید نکاتی را رعایت کنید.

این نکات در مورد موضوعاتی از قبیل آگاهی از حقوق و مسئولیت‌های خود به‌عنوان کارفرما و هم‌چنین مسئولیت‌های مدیر پیمان، پیش‌بینی شرایط مختلف در طول اجرای پروژه و ارائه راهکارهای مناسب و تعیین ویژگی‌های کیفی ساختمان موضوع قرارداد، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌گیرند.

1. به‌عنوان کارفرما حق نظارت بر پروژه را دارید

حق نظارت شما بر اجرای پروژه یکی دیگر از مواردی است که در مسیر آگاهی از صفر تا صد مدیریت پیمان، باید از آن مطلع باشید. شما به‌عنوان کارفرما طرف قرارداد مدیریت پیمان می‌توانید کاملا مستقیم بر اجرای تمام مراحل پروژه نظارت داشته باشید.

می‌توانید از مشاور پروژه نیز کمک بگیرید و از اجرای اصولی و استاندارد پروژه بر اساس قرارداد اطمینان حاصل کنید.

2. مدیر پیمان حق تعیین پیمانکاران جزء را دارد

مدیر پیمان طرف قرارداد مدیریت پیمان حق دارد که برای پیشرفت بهتر پروژه، اقدامات مورد نیاز برای ساخت عمارت موضوع قرارداد را بین پیمانکاران مختلف که پیمانکاران جزء نامیده می‌شوند، تقسیم کند.

صفر تا صد قرارداد مدیریت پیمان

اگر مدیر پیمان اقدامات لازم را به پیمانکاران جزء بسپارد، خود وظیفه مدیریت پیمانکاران جزء و ایحاد هماهنگی میان آن‌ها را بر عهده دارد. تعیین پیمانکاران جزء و کارکنان مختلف برای اجرای قرارداد از جانب مدیر پیمان منافاتی با تعهدات او در قرارداد مدیریت پیمان ندارد.

3. مدیر پیمان مسئول اجرای پروژه است

سوالی که ممکن است در مورد مسئولیت‌های قرارداد مدیریت پیمان به ذهنتان برسد، این است که مسئول انجام کلیه اقدامات مربوط به ساخت و ساز پروژه چه کسی است؟ آیا هر کدام از پیمانکاران جزء که مدیر پیمان برای انجام بخش‌های مختلف پروژه تعیین کرده است، در قبال تعهدات تعیین‌شده در قرارداد مسئول هستند؟

آیا هر کدام از کارکنان به‌صورت مجزا مسئولیتی در قبال تعهدات موجود در قرارداد مدیریت پیمان دارند یا خیر؟ آیا همه کارکنان پروژه در ازای انجام وظایفشان در مقابل شما به‌عنوان کارفرما مسئول هستند؟

پاسخ همه این سوالات یک چیز است: کلیه مسئولیت ناشی از تعهدات و اقدامات انجام‌شده در قرارداد مدیریت پیمان بر عهده مدیر پیمان است.

مدیر پیمان حق دارد که بنا به صلاحدید خود، انجام بخش‌های مختلف پروژه را به پیمانکاران جزء بسپارد اما در هر صورت، تنها مدیر پیمان در ازای انجام تعهدات مقرر در قرارداد مدیریت پیمان مسئول است.

4. عدم انجام تعهدات طرفین باید در قرارداد مدیریت پیمان پیش‌بینی شود

در قرارداد مدیریت پیمان علاوه بر تعیین وظایف و تعهدات هر کدام از طرف‌های قرارداد باید عدم انجام این تعهدات نیز پیش‌بینی شود تا در صورتی که هر کدام از طرف‌های قرارداد به تعهدات خود پایبند نبودند، طرف مقابل راهکاری را پیش رو داشته باشد.

به‌عنوان طرف کارفرمای قرارداد مدیریت پیمان باید پایبند نبودن مدیر پیمان به انجام تعهدات مختلفش در قرارداد را مورد پیش‌بینی قرار دهید و برای در صورت عدم انجام هر کدام از وظایفش به‌صورت موردی و دقیق، راهکاری معین را در نظر بگیرید.

گرفتن تضمین از مدیر پیمان در ازای انجام تعهداتش و هم‌چنین تعیین حق فسخ قرارداد در صورت عدم پایبند بودن مدیر پیمان به انجام وظایف مقرر در قرارداد، دو مورد از راهکارهای پیش روی شماست.

مدیر پیمان هم باید تعهداتش را به‌صورت تمام و کامل و مطابق مفاد قرارداد به پیش‌ببرد و هم این تعهدات باید مطابق زمان‌بندی تعیین‌شده در قرارداد و بدون تاخیر انجام شوند. به‌عنوان کارفرما می‌توانید هم برای حسن انجام کار و هم برای انجام به‌موقع تعهدات، از مدیر پیمان تضمین بگیرید.

در صورتی که اجرای قرارداد از جانب مدیر پیمان به‌گونه‌ای پیش برود که فسخ قرارداد را بر ادامه آن ترجیح دهید، باید شرایط فسخ را به‌طور دقیق در قرارداد تعیین کنید و در مورد حق فسخ خود با مدیر پیمان به توافق برسید.

توجه کنید در صورتی حق فسخ قرارداد را دارید که شرایط فسخ را صریح و واضح در قرارداد تعیین کرده باشید و اگر آن شرایط در طول اجرای قرارداد به وقوع پیوست، حق فسخ قرارداد را پیدا می‌کنید.

قطعا این حق را ندارید که در صورت عدم انجام هر کدام از تعهدات مدیر پیمان، بدون آن‌که شرایط فسخ مقرر در قرارداد اتفاق افتاده باشد، قرارداد را فسخ کنید.

5. بخش فورس ماژور را به قرارداد اضافه کنید

اگر می‌خواهید از صفر تا صد مدیریت پیمان را به‌خوبی آگاه شوید و بتوانید قراردادی محکم و قابل اطمینان را تنظیم کنید، باید احتمال وقوع شرایط و اتفاقات غیرمعمول را در طول اجرای قرارداد مدیریت پیمان پیش‌بینی کنید و در مواجهه با این اتفاقات، راهکارهای مناسب را در قرارداد تعیین نمائید.

از این رو می‌توانید بخشی را به قرارداد خود اضافه کنید و در این بخش تعیین نمائید در صورت وقوع اتفاقات غیرمعمول مختلف، تعهدات طرفین چه وضعیتی پیدا می‌کند.

مثلا در صورت بروز شرایط آب و هوایی نامساعد که در روند اجرای پروژه اختلال ایجاد کند، باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟ یا اگر مصالح مورد نیاز برای ساخت عمارت موضوع قرارداد در بازار موجود نبود، اجرای پروژه باید چگونه ادامه پیدا کند؟

با پیش‌بینی همه شرایط و اتفاقات قابل وقوع در طول اجرای پروژه، از بروز بسیاری از اختلافات پیشگیری می‌کنید و قراردادی مطمئن‌تر را به امضا می‌رسانید.

6. کیفیت ساختمان را در قرارداد لحاظ کنید

علاوه بر تعیین استانداردهای کمی و عددی ساختمان موضوع قرارداد مدیریت پیمان، باید کیفیت ساخت مورد انتظارتان را نیز در قرارداد ثبت کنید. اما نباید مشخصات کیفی مورد نظرتان را با عبارت‌هایی کلی مانند «به نحو مطلوب»، «قابل قبول» و «مناسب» توصیف کنید.

در واقع باید ویژگی‌های کیفی مورد انتظارتان از ساختمان را کمی‌سازی کنید و آن‌ها را در قالب اعداد و ارقام در قرارداد تعیین نمائید تا مدیر پیمان درک درستی از کیفیت مورد نظر شما پیدا کند و بتواند انتظاراتتان را برآورده کند.

صفر تا صد مدیریت پیمان

مثلا برای تعیین ویژگی‌های کیفی مربوط به استحکام و مقاومت ساختمان، می‌توانید نوع و میزان مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز را به تفکیک تعیین کنید، ضخامت تیرآهن‌های مورد نیاز را مشخص کنید و سایر ویژگی‌های کمی مربوط به استحکام بنا را در قرارداد بگنجانید.

برای تعیین ویژگی‌های کیفی مورد انتظار خود از یک مشاور خبره کمک بگیرید تا مطمئن شوید بر اساس قرارداد مدیریت پیمان، عمارتی بنا خواهد شد که از نظر کیفی با خواسته‌های شما مطابقت خواهد داشت.

7. با مدیر پیمان خبره و باتجربه قرارداد امضا کنید

به‌عنوان آخرین نکته از نکات صفر تا صد مدیریت پیمان، تجربه و تخصص مدیر پیمان را مورد بررسی قرار دهید و با فردی کاربلد به پای میز قرارداد مدیریت پیمان بروید.

انتخاب مدیر پیمان باتجربه و ماهر به شما کمک می‌کند که هزینه‌های ساخت و سازتان کاهش یابد و اجرای پروژه‌تان بهتر پیش برود. تجربه و تسلط مدیر پیمان به او کمک می‌کند که تسلط کافی را روی پروژه داشته باشد و بتواند پروژه را با کیفیت بیشتر و سرعت بالاتر به انجام برساند.

البته به این نکته توجه کنید که هر چقدر تجربه و حسن شهرت مدیر پیمان بیشتر باشد، او می‌تواند درصد مدیریت پیمان بیشتری از شما مطالبه کند.

شما به‌عنوان کارفرما باید با توجه میزان صرفه‌جویی مدیر پیمان در هزینه‌ها و هم‌چنین کیفیت و سرعتی که ارائه می‌دهد، روی درصد مدیریت پیمانی به توافق برسید که برایتان معقول باشد.

8. انجام تعهدات شما بر پایبندی مدیر پیمان به انجام تعهداتش تاثیرگذار است

به‌عنوان کارفرمای طرف قرارداد مدیریت پیمان نمی‌توانید بدون این‌که به انجام تعهداتتان در قرارداد پایبند باشید، توقع داشته باشید که مدیر پیمان به انجام وظایفش متعهد باشد.

انجام تعهدات هر کدام از طرفین قرارداد بر انجام تعهد طرف مقابل تاثیرگذار است و چنان‌چه هر کدام از طرفین در انجام وظیفه‌اش کوتاهی کند، انجام تعهدات طرف مقابل دچار مشکل می‌شود.

به‌عنوان مثالی از تاثیر انجام تعهدات طرفین قرارداد بر یکدیگر، اگر با روش پرداخت دستمزد مدیر پیمان بر اساس میزان اقداماتش با او به توافق رسیده باشید و دستمزد او را در موعد تعیین‌شده پرداخت نکنید، ممکن است مدیر پیمان پروژه را متوقف کند و تحویل ساختمان با تاخیر مواجه شود.

 

سخن پایانی

برای این‌که با صفر تا صد مدیریت پیمان آشنا شوید و بتوانید یک قرارداد مدیریت پیمان قابل اعتماد را منعقد کنید، باید به‌خوبی تعهدات و مسئولیت‌ها و حدود اختیارات طرف‌های قرارداد، مفاد قرارداد و نحوه تنظیم قرارداد را بدانید و بتوانید شرایط قابل وقوع در طول اجرای پروژه را پیش‌بینی کنید و برای آن‌ها راهکار مناسب تعیین نمائید.

اگر در مورد «صفر تا صد قرارداد مدیریت پیمان» هرگونه سوالی در ذهن دارید، می‌توانید سوالات خود را از مشاوران گروه ساختمانی ایرابن بپرسید. ایرابن که تجربه ساخت عمارت‌های مختلف را در کارنامه خود دارد، انواع قراردادهای ساخت و ساز شامل قرارداد مدیریت پیمان، قرارداد مشارکت در ساخت، قرارداد پیش‌فروش آپارتمان، قرارداد سرمایه‌گذاری در ساخت آپارتمان و قرارداد مرمت و بازسازی را منعقد می‌کند و شما را در ساخت ساختمان یا آپارتمان مورد نظرتان یاری می‌نماید.

دریافت مشاوره رایگان قرارداد مدیریت پیمان ایرابن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *