اخبار

انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت چقدر است؟

انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت

اجرای قرارداد مشارکت در ساخت چقدر طول می‌کشد؟ برای پیشگیری از عدم تحویل ساختمان پیش از سر رسیدن انقضای قرارداد مشارکت در ساخت می‌توانید چه اقداماتی انجام دهید؟ برای آشنایی با انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت و نکات تعیین این موعد با گروه ساختمانی ایرابن همراه باشید و قراردادی مستحکم و هوشمندانه را منعقد کنید.

اجرای قرارداد مشارکت در ساخت چقدر طول می‌کشد؟

طبیعتا انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت به بزرگی و حجم پروژه شما و هم‌چنین توانایی و امکانات طرف سازنده بستگی دارد. اما اگر قرار باشد یک مدت زمان مشخص برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شود، می‌توان بازه زمانی 14 تا 18 ماهه را به‌عنوان مدت اجرای قرارداد مشارکت در ساخت برای پروژه‌های مرسوم و نه خیلی بزرگ در نظر گرفت.

برای تعیین انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت باید به چه نکاتی توجه کنید؟

برای تعیین مدت قرارداد مشارکت در ساخت و زمان تحویل گرفتن ساختمان موضوع قرارداد، باید عواملی از جمله متراژ، نقشه و پیچیدگی‌های ساخت ساختمان، شرایط ساخت و ساز و توانایی و قدرت ساخت و ساز و مدیریت سازنده را در نظر بگیرید.

هم‌چنین با توجه به هدفتان از انعقاد این قرارداد، باید زمان ایدئال خود را در ذهن داشته باشید. در هر صورت نباید زمانی غیرمعقول را به‌عنوان انقضای قرارداد مشارکت در ساخت در نظر بگیرید تا سازنده مجبور نشود به دلیل تحویل به‌موقع ساختمان، کیفیت مورد انتظار شما را در ساخت و ساز اعمال نکند.

مهارت و قدرت سازنده و تجربیات مشابه او در ساخت ساختمان‌هایی نظیر عمارت موضوع قراردادتان را نیز به‌عنوان معیاری برای تعیین مدت زمان قرارداد در نظر بگیرید.

اگر در تحقیقات خود برای پیدا کردن سازنده مطمئن و متخصص طرف قراردادتان، با سازنده‌ای مواجه شدید که ساخت ساختمان‌هایی در مقیاس و حجم ساختمان مورد نظر شما را در کارنامه کاری خود ندارد، بهتر است در انتخاب او تجدید نظر کنید.

مشاوره رایگان امضای قرارداد مشارکت در ساخت آپارتمان

 

علاوه بر انقضای قرارداد، زمان‌بندی اجرای پروژه را تعیین کنید

علاوه بر این‌که باید انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت را به‌طور دقیق در متن قرارداد مشخص کنید، باید یک زمان‌بندی دقیق برای اجرای مراحل مختلف ساخت و ساز را در قراردادتان بگنجانید.

در این زمان‌بندی باید برای هر کدام از مراحل ساخت از مرحله دریافت مجوزها گرفته تا مرحله نازک‌کاری و دریافت پایان کار ساختمان، یک بازه زمانی معین تعیین کنید.

با این کار در صورتی که سازنده از انجام وظایفش در چارچوب‌های زمانی تعیین‌شده تخلف کند، می‌توانید اقدامات مقتضی را انجام دهید و مانع این شوید که سازنده آپارتمان آماده را با تاخیری قابل توجه تحویلتان دهد.

اطمینان خود را از تحویل به‌موقع ساختمانتان بالا ببرید

پس از این‌که سازنده متخصص و متعهد مورد نظرتان را پیدا کردید و در مورد مدت اجرای قرارداد مشارکت در ساخت و زمان‌بندی اجرایی مراحل ساخت و ساز با او به توافق رسیدید، باید تدابیری را در متن قرارداد بیندیشید که اطمینان شما را برای انجام تعهدات سازنده در خصوص تحویل به‌موقع ساختمان موضوع قرارداد افزایش دهد.

انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت

تعیین خسارت، دریافت تضمین و تعیین حق فسخ قرارداد راهکارهایی هستند که می‌توانند احتمال پایبندی سازنده به اجرای مطابق با زمان‌بندی پروژه را افزایش دهند.

تعیین خسارت

با تعیین خسارت، سازنده طرف قرارداد را ملزم می‌کنید که در صورت تخلف از زمان‌بندی تعیین‌شده در قرارداد و نیز در صورت تاخیر در تحویل ساختمان، مقدار مشخصی خسارت را به شما پرداخت کند.

تعیین خسارت روزانه یکی از روش‌های مناسب تعیین خسارت تاخیر سازنده است که می‌توانید در مورد مقدار این خسارت با سازنده به توافق برسید.

تعیین مقدار خسارت روزانه برابر با اجاره روزانه ساختمان موضوع قرارداد، روش منصفانه‌ای برای تعیین مقدار خسارت روزانه است. در واقع در این روش با دریافت مبلغی برابر با اجاره روزانه ساختمان مورد نظر توسط مستاجر فرضی به‌عنوان خسارت روزانه، ضرر و زیان ناشی از عدم انجام تعهدات سازنده را جبران می‌کنید.

توجه کنید که در متن قرارداد عبارات «جریمه» و «خسارت» را به کار نبرید و از عبارت «وجه التزام» استفاده کنید.

دریافت تضمین

برای این‌که اطمینان خود را بابت پرداخت خسارت از جانب سازنده بالا ببرید، می‌توانید از او ضمانت بگیرید. به این صورت که سازنده با ارائه یک وثیقه ضمانت معتبر، تضمین می‌دهد که به انجام به‌موقع تعهداتش در قرارداد پایبند باشد و در صورت عدم پایبندی به تعهداتش، به شما خسارت بپردازد.

می‌توانید انواع وثیقه‌ها را به‌عنوان وثیقه ضمانت سازنده در نظر بگیرید که عبارت هستند از:

  • چک تضمین
  • ضمانت‌نامه بانکی
  • ضمانت‌نامه شخص ثالث
  • سفته
  • وثیقه دارایی غیرمنقول یا ملک

برای این‌که بیشتر در مورد ضمانت سازنده در این قرارداد بدانید، مقاله «تضمین قرارداد مشارکت در ساخت» را مطالعه کنید.

تعیین حق فسخ قرارداد

تعیین حق فسخ قرارداد یکی دیگر از تمهیداتی است که می‌توانید در مورد عدم انجام به‌موقع تعهدات سازنده و تاخیر او در تحویل ساختمان موضوع قرارداد به کار ببندید.  

اگر در متن قرارداد شرایطی را پیش‌بینی کنید که در آن شرایط، بهترین راه حل ممکن برای شما فسخ قرارداد است، می‌توانید با ثبت دقیق شرایط فسخ، برای خود این حق را قائل شوید که در صورت وقوع شرایط مورد نظر، قرارداد را فسخ کنید.

مثلا می‌توانید در متن قرارداد قید کنید که در صورت تاخیر بیش از 45 روزه سازنده در تحویل ساختمان موضوع قرارداد، حق دارید قرارداد را فسخ کنید.

به‌عنوان مثالی دیگر، می‌توانید این شرط را در نظر بگیرید که اگر شما به‌عنوان مالک تمامی تعهدات خود را به انجام برسانید، اما سازنده پروژه را برای مدت زمان حداکثر 30 روزه متوقف کند، حق فسخ قرارداد را دارید.

توجه کنید که حق فسخ قرارداد برای شما به این معنا نیست که مجبورید قرارداد را فسخ کنید؛ بلکه حق انتخاب برای فسخ یا ادامه دادن قرارداد را خواهید داشت. بنابراین اگر شرایط فسخ قرارداد به وقوع پیوست ولی برداشت شما این بود که می‌توانید به سازنده فرصت بیشتری بدهید، می‌توانید حق فسخ خود را اعمال نکنید.

مدت قرارداد مشارکت در ساخت

نکته مهمی که باید در خصوص فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به آن توجه کنید، این است که چنان‌چه روش انتقال سند براساس اقدامات سازنده یا انتقال سند در ابتدای قرارداد (که به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود) را انتخاب کرده‌ باشید، تعیین حقوق فسخ قرارداد در میانه یا انتهای اجرای قرارداد برایتان راهکاری مناسب نیست.

زیرا چنان‌چه در میانه یا انتهای قرارداد قرار داشته باشید و بخواهید قرارداد را فسخ کنید، با توجه به روش انتقال سند ملکتان به سازنده، قطعا بخشی از مالکیت ملک موضوع قرارداد را به سازنده انتقال داده‌اید و او را در ملک خود شریک کرده‌اید و اگر قرارداد را فسخ کنید، برای پس گرفتن سهم مالکیت سازنده دچار چالش‌های فراوان خواهید شد.

اما اگر در مورد تعیین روش انتقال سند در انتهای پروژه با سازنده به توافق برسید، تعیین حق فسخ قرارداد می‌تواند راهکاری مناسب در صورت عدم پایبندی سازنده به انجام تعهداتش درخصوص مدت قرارداد مشارکت در ساخت باشد.

برای این‌که بیشتر در مورد روش‌های انتقال سند در این قرارداد بدانید، مقاله «نحوه انتقال سند در مشارکت در ساخت» را مطالعه کنید.

در تعیین حقوق و امتیازات مختلف خود در قرارداد به این نکته دقت کنید که هر قراردادی دوطرفه است و در مقابل امتیازاتی که از سازنده می‌گیرید، باید برای امتیاز دادن نیز آماده باشید و خواسته‌های طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید.

تاثیر انجام تعهدات مالک بر مدت قرارداد مشارکت در ساخت

این‌که تعهدات خود را به‌عنوان مالک در قرارداد به انجام نرسانید ولی از سازنده توقع داشته باشید که تعهدات خود را در خصوص مدت قرارداد مشارکت در ساخت و سایر موضوعات قرارداد انجام دهد، خواسته‌ای نامعقول است.

طبیعتا هیچ سازنده‌ای حاضر نمی‌شود که در قبال تاخیرهایی که عدم انجام تعهدات شما به‌عنوان مالک، دلیل وقوع آن‌ها بوده است، به شما خسارت پرداخت کند یا حق فسخ قرارداد بدهد.

همان‌طور که شما می‌کوشید در متن قرارداد خواسته‌های خود را اعمال کنید، سازنده نیز به دنبال امتیازات خود است.

مثلا در مورد تاخیر سازنده در تحویل ساختمان طبق انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت، در صورتی که روش انتقال سند بر اساس اقدامات سازنده را تعیین کرده باشید، سازنده می‌تواند در متن قرارداد قید کند در صورتی که مالک تعهد خود مبنی بر انتقال سند به سازنده را با تاخیر انجام دهد، مدت زمان تاخیر مالک به مدت قرارداد اضافه می‌شود.

عدم تحویل به‌موقع ملک به سازنده برای ساخت و ساز نیز بر مدت قرارداد مشارکت در ساخت تاثیر می‌گذارد و چنان‌چه ملک موضوع قرارداد را در زمان تعیین‌شده در قرارداد به سازنده تحویل ندهید، باید خودتان را برای تخلف سازنده از زمان‌بندی معین‌شده و نیز تاخیر در تحویل ساختمان آماده کنید.

پس به‌عنوان مالک تمامی تعهدات خود در قرارداد را به‌موقع و طبق قرارداد به انجام برسانید و هیچ دلیلی را برای پایبند نماندن سازنده به انجام تعهداتش باقی نگذارید.

بیشتر بخوانید: «تعهدات مالک در قرارداد مشارکت در ساخت»

 

سخن آخر

«انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت» به عوامل بسیاری از جمله حجم و پیچیدگی اجرای پروژه و توانایی سازنده در ساخت و ساز ساختمان موضوع قرارداد بستگی دارد. پایبندی طرفین قرارداد به انجام تعهداتشان نیز بر مدت زمان اجرای قرارداد تاثیرگذار است. اگر هر کدام از طرفین وظایفشان در قرارداد را به‌درستی انجام ندهند، مدت اجرای قرارداد از مدت تعیین‌شده فراتر خواهد رفت.

اگر در مورد انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت سوالاتی در ذهن دارید، می‌توانید سوالات خود را از مشاوران گروه ساختمانی ایرابن بپرسید. ایرابن با کارنامه اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف، انواع قراردادهای مشارکت در ساخت آپارتمان، پیش‌فروش آپارتمان، سرمایه‌گذاری در ساخت آپارتمان، قرارداد مدیریت پیمان و قرارداد مرمت و بازسازی ساختمان را منعقد می‌کند و شما را در مالکیت ساختمان مطلوبتان یاری می‌کند.

مشاوره رایگان امضای قرارداد مشارکت در ساخت آپارتمان ایرابن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *