عمومی

کدام طبقه آپارتمان بهتر است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام اجاره یا خرید یک واحد آپارتمانی، از خود پرسیده باشید که کدام طبقه آپارتمان برای سکونت یا فعالیت بهتر است؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که چه مقدار بودجه دارید، خانواده شما چند نفر است و میانگین سنی افراد خانواده چقدر است، وضعیت آب‌وهوایی منطقه محل سکونت شما چگونه است? فرهنگ خانوادگی و مراودات شما در چه حد است و عواملی از این دست.

برای انتخاب مناسب‌ترین طبقه‌ی آپارتمان، باید مجموعه‌ای از موارد را در نظر گرفت و آن را با شرایط خود تطبیق داد. در ادامه به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

  • کدام طبقه آپارتمان دسترسی بهتری دارد؟

بدیهی است که برای طبقات پایین‌تر، عبور و مرور راحت‌تر انجام می‌شود. دسترسی به ورودی و خروجی ساختمان و پارکنیگ برای ساکنان طبقات اول آسان‌تر است. استفاده‌ زیاد از پله‌های برای سلامتی زیان‌بار است. البته اگر ساختمان آسانسور داشته باشد، مسئله رفت و آمد و دسترسی به راحتی حل می‌شود.

اما باید در نظر داشت که امکان خرابی آسانسورها و از کار افتادن آن‌ها در دوره‌ی تعمیر و سرویس زیاد است. علاوه بر این که بعضی از ساختمان‌ها نیز اصلا آسانسور ندارند. پس اگر در خانواده افراد سالمند یا بیمار دارید، طبقات پایین‌تر برای شما گزینه‌ی بهتری خواهند بود.

  • کدام طبقه آپارتمان امنیت بیشتری دارد؟

در دسترس بودن طبقات پایین، کار را برای سارقان راحت‌تر می‌کند. طبعا سارقان به جایی دستبرد می‌زنند که دسترسی به آن برایشان سهل‌تر باشد و وقت کمتری را صرف ماندن در آن کنند. دسترسی سخت به طبقات بالاتر، با این که برای افراد ساکن در ساختمان یک عیب به حساب به می‌آید، اما از لحاظ امنیتی یک مزیت است.

آپارتمان - آپارتمان خوب - آپارتمان قم

مشکل امنیت ساختمان با تمهیداتی قابل حل کردن است. حفاظ‌کشی دیوارها، درب‌ها و سیستم‌های ضدسرقت و گماشتن نگهبان و سرایدار برای ساختمان از جمله این تمهیدات هستند. اما این امور هزینه‌‌‌کرد اضافی هم می‌طلبد.

  • کدام طبقه آپارتمان آرامش بیشتری دارد؟

خانه جایی برای آرامش است. این مورد برای بعضی از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا کسانی که در خانواده افراد بیمار دارند یا شرایط کاری‌شان آرامش محیط را اقتضا می‌کند.

طبقات اول ساختمان، به خاطر نزدیکی به محل‌های رفت و آمد و پارکینگ و حیاط و محیط بیرون، سروصدای بیشتری خواهند داشت. اگر طبقات بالاتر هم خانواده‌های پرجمعیت و شلوغ را در خود جای داده باشند، این مشکل دوچندان خواهد شد. پس در این مورد طبقات بالاتر مزیت داند. البته آرامش ساختمان به محله و ساکنان آن نیز بستگی دارد.

  • کدام طبقه آپارتمان ایمن‌تر است؟

در هنگام حوادثی مانند آتش‌سوزی و زلزله، کدام طبقات آپارتمان از ایمنی بیشتری برخوردارند؟ این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که آیا بنا اصولی ساخته شده باشد و استانداردهای ساخت و ساز تا چه اندازه در ساختمان رعایت شده باشند.

استحکام زیربنای ساختمان و تعبیه‌ی سیستم اطفای حریق و راه‌پله و خروجی اضطراری از جمله‌ی این استانداردها هستند. ایمنی طبقات به این موارد و هم‌چنین به نوع حوادث شایع در منطقه‌ نیز بستگی دارد.

  • کدام طبقه آپارتمان در فصول گرم و سرد بهتر است؟

این مورد در انتخاب طبقات آپارتمان بسیار اهمیت دارد. ساکنان طبقه‌ی اول که روی پیلوت ساخته می‌شود، عموما از مشکل سرما در فصل سرد رنج می‌برند. می‌توان با سامانه‌ی گرمایش از کف این مشکل را تا حد زیادی حل کرد که البته هزینه‌های خاص خود را در بردارد. اما این مشکل در تابستان تبدیل به امتیاز می‌شود، چون در فصل گرما طبقات بالاتر بیشتر در معرض تابش خورشید و گرم شدن هستند. برای طبقات بالا هم ، استفاده از سیستم سرمایشی در تابستان مستلزم تحمل هزینه‌ی بیشتر است.

به طور کلی، این مورد به شرایط آب‌وهوایی و زیست‌محیطی منطقه‌ای که آپارتمان در آن واقع شده است، وابسته است. هم‌چنین طبع ساکنان ساختمان –که سرماپسند باشند یا گرماپسند- هم در این انتخاب موثر است.

این نکته را هم باید مدنظر داشت که در مناطق مرطوب، عایق سقف و کف باید از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. چون رطوبت شوخی‌بردار نیست و می‌تواند دردسرهای زیادی را برای ساکنین به وجود بیاورد.

  • کدام طبقه آپارتمان فشار آب بهتری دارد؟

رساندن آب به طبقات بالاتر به خاطر ارتفاع، مستلزم صرف انرژی بیشتر است. در ساعات اوج مصرف، فشار آب در این طبقات کاهش می‌یابد. می‌توان با نصب منبع آب و پمپ تقویت‌کننده این مشکل را تا حدی رفع کرد. اما در کل، فشار آب در طبقات بالا به اندازه‌ی طبقات پایین رضایت‌بخش نیست. در اوقات قطعی برق و کمبود انرژی هم این مشکل دوچندان می‌شود.

  • کدام طبقه آپارتمان چشم‌انداز بهتری دارد؟

لازم به توضیح نیست که طبقات بالاتر ساختمان از چشم‌انداز بهتری برخوردار هستند. امروزه، منظره‌ی قابل رویت از داخل واحد آپارتمانی نقش به‌سزایی در قیمت آن ایفا می‌کند. چشم‌انداز خوب و دل‌چسب می‌تواند در روحیه‌ی ساکنان آپارتمان تاثیر عالی بگذارد پس فاکتور مهمی به حساب می‌آید.

آپارتمان - آپارتمان خوب - آرتمان قم

 

در مناطقی که ساختمان‌های بلندمرتبه در آن‌ها ساخته ‌می‌شوند، این ویژگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چون در این مناطق، طبقات پایین دچار کمبود نور هستند. تاریکی و مناظر بسته، ممکن است در درازمدت خوشایند ساکنان آپارتمان نباشد. پس باید این مورد را هم در انتخاب واحد آپارتمانی در نظر داشت.

  • کدام طبقه آپارتمان هزینه‌ی کمتری دارد؟

این شاید مهم‌ترین فاکتور در انتخاب یک واحد آپارتمانی باشد. برای بعضی، قیمت واحد آپارتمانی نسبت به طبقه‌ی آن، در اولویت است. طبقات اول، علاوه بر مزایای یاد شده، برای اجاره کردن یا خرید قیمت مناسب‌تری دارند. اگر بودجه‌ی شما کم است، گزینه‌هایتان عملا به طبقه اول محدود خواهد بود.

اما ممکن است هزینه‌ی گرمایش واحد در زمستان یا نصب تجهیزات ایمنی، هزینه‌ها را بالا ببرد. برای بررسی دقیق‌تر، باید مجموع هزینه‌ها را در نظر گرفت و سپس در مورد انتخاب طبقه‌ی آپارتمان تصمیم گرفت.

نتیجه‌گیری:

هر کدام از طبقات بالا و پایین آپارتمان، مزایا و معایب خاص خود را دارند که در این نوشتار آن‌ها را بررسی کردیم. مثلا این که در مناطق سردسیر طبقات بالا مزیت دارند یا در صورت وجود افراد ناتوان مانند سالمندان و بیماران در خانواده، طبقات پایین بهتر هستند.

پس نمی‌توان به صورت مطلق گفت که کدام طبقه از ساختمان بهتر است. باید با در نظر گرفتن موارد بالا و همین‌طور شرایط خود، تصمیم به انتخاب طبقه‌ی آپارتمان برای سکونت یا فعالیت گرفت. امید که این مقاله شما را برای این تصمیم به خوبی راهنمایی کرده باشد. همکاران ما می‌توانند هنگام خرید یا اجاره واحد آپارتمانی، شما را در این زمینه راهنمایی کنند. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *