اخبار

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان چگونه است؟

نحوه پرداخت پول در پیش فروش آپارتمان

پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ کدام روش پرداخت پول برایتان سودآورتر است؟ در پرداخت اقساط پیش‌خرید آپارتمان باید چه نکاتی را رعایت کنید؟ ترتیب و حجم پرداخت این اقساط باید چگونه باشد؟ برای اگاهی از نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان با گروه ساختمانی ایرابن همراه باشید و قرارداد خود را هوشمندانه‌تر امضا کنید.

انواع قراردادهای پیش خرید آپارتمان و نحوه پرداخت در آن‌ها

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان در انواع قراردادهای پیش‌خرید متفاوت است. به‌طور کلی می‌توان این قراردادها را در سه دسته تقسیم‌بندی نمود: قراردادهای قطعی، علی‌الحساب و ترکیبی. در ادامه با هر کدام از این قراردادها و نحوه پرداخت توسط پیش‌خریدار آشنا می‌شوید.

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان در قرارداد قطعی

قرارداد پیش‌خرید قطعی آپارتمان قراردادی است که در آن توافق می‌کنید که کل مبلغ آپارتمان مورد معامله را به صورت یک‌جا به پیش‌فروشنده پرداخت کنید.

این قرارداد معمولا در شرایطی منعقد می‌شود که پیش‌فروشنده مطمئن است که آپارتمان مورد نظر طی چند ماه پس از امضای قرارداد آماده تحویل می‌شود و ریسک افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه‌های ساخت و ساز برای او پایین است.

اگر قرارداد پیش‌خرید قطعی را با پیش‌فروشنده منعقد کنید، مبلغ کل آپارتمان را در ابتدای قرارداد می‌پردازید و پیش‌فروشنده متعهد می‌شود که آپارتمان مورد معامله را در موعد مقرر درج شده در قرارداد به شما تحویل دهد.

بر اساس این نوع قرارداد پیش‌خرید، پیش‌فروشنده هیچ حقی ندارد که در طول اجرای قرارداد به دلایل مختلف مانند افزایش هزینه‌های ساخت، مبلغ بیشتری را از شما مطالبه کند.

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان در قرارداد علی‌الحساب

قرارداد پیش‌خرید علی‌الحساب آپارتمان، قراردادی است که بر اساس آن، به‌عنوان پیش‌خریدار متعهد می‌شوید که هزینه آپارتمان در در دوره‌های زمانی معین و به‌صورت اقساط پرداخت نمائید.

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان

اگر قرارداد علی‌الحساب را امضا کنید، باید اقساط مختلف مبلغ آپارتمان را در بازه‌های زمانی مختلف تا موعد تحویل ساختمان و به قیمت روز پرداخت نمائید.

در واقع در این نوع قرارداد، نرخ تورم و بالا رفتن هزینه‌های ساخت نیز در مبالغ اقساطی که پرداخت می‌کنید، محاسبه می‌شود.

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان، موعدهای پرداخت اقساط و حجم هر کدام از آن‌ها در قرارداد علی‌الحساب باید به‌صورت دقیق در قرارداد تعیین گردد و اختلافات احتمالی میان پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده پیش‌بینی شود.

با توجه به پایین آمدن ارزش پول کشور به مرور زمان، اقساطی که در ابتدای اجرای قرارداد و در زمان‌های دورتر نسبت به موعد تحویل آپارتمان پرداخت می‌کنید، نسبت به اقساطی که به زمان تحویل ساختمان نزدیک‌تر هستند، ارزش بیشتری دارند.

مثلا 100 میلیون تومانی که در ابتدای اجرای قرارداد پرداخت می‌کنید، نسبت به قسط 100 میلیون تومانی پرداخت‌شده در ماه آخر منتهی به تحویل ساختمان ارزش بیشتری دارد. هر چقدر ساخت و ساز ساختمان بیشتر به طول بیانجامد، این تفاوت ارزش بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان

 

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان در قرارداد ترکیبی

قرارداد ترکیبی پیش‌خرید آپارتمان ترکیبی از قراردادهای قطعی و علی‌الحساب است. در این نوع قراردادها درصدی از مبلغ کل آپارتمان را به‌صورت قطعی و درصدی به‌صورت علی‌الحساب به پیش‌فروشنده پرداخت می‌کنید.

مثلا در یک قرارداد ترکیبی پیش‌خرید آپارتمان توافق می‌کنید که 50 درصد مبلغ کل آپارتمان را به‌صورت قطعی و در ابتدای اجرای قرارداد پرداخت کنید و 50 درصد باقی‌مانده را به‌صورت اقساط و با توجه به قیمت روز مصالح، نیروهای کار و سایر هزینه‌های ساخت و ساز بپردازید.

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان

در این نوع قرارداد، پیش‌فروشنده حقی ندارد که نسبت به درصد پرداخت قطعی‌تان، مبلغ بیشتری را در طول پروژه طلب کند اما با توجه به قرارداد، مبلغی که باید به‌صورت علی‌الحساب پرداخت نمائید، متغیر است و با افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه‌ها در طول اجرای پروژه قابل افزایش یافتن است.

مثلا اگر مبلغ کل آپارتمان 5 میلیارد تومان تخمین زده شود و هر کدام از درصدهای قطعی و علی‌الحساب بودن قرارداد پیش‌خرید ترکیبی، 50 درصد باشد، 2.5 میلیارد تومان به‌صورت نقدی و یک‌جا پرداخت می‌شود و 2.5 میلیارد باقی‌مانده در اقساط مختلف تقسیم‌بندی می‌گردد که مبالغ این اقساط ممکن است با هزینه‌های روز ساخت و ساز افزایش پیدا کند.

عوامل موثر بر نحوه پرداخت شما در قرارداد پیش‌خرید ساختمان

این‌که کدام نحوه پرداخت را در قرارداد پیش‌خرید آپارتمان خود انتخاب کنید، به عواملی مانند زمان مورد انتظار تحویل آپارتمان، میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید، برنامه‌های ‌سرمایه‌گذاری‌تان در بازارهای مختلف و هم‌چنین پیش‌بینی‌تان از شرایط اقتصادی بستگی دارد.

می‌خواهید آپارتمان خود را طی چند ماه آینده تحویل بگیرید یا می‌توانید چند سال برای آماده‌سازی ساختمان صبر کنید؟ در هر حال حاضر سرمایه مورد نیاز برای پرداخت قطعی را در اختیار دارید؟

آیا برنامه‌های سرمایه‌گذاری دیگری نیز دارید و می‌خواهید بخشی از سرمایه خود را در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید؟ پیش‌بینی شما از وضعیت بازار مسکن و هم‌چنین کاهش ارزش پول در طول اجرای قرارداد پیش‌خرید آپارتمان چقدر است؟

نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان

پیدا کردن بهترین نحوه پرداخت در قرارداد پیش‌خرید آپارتمان، مسئله‌ای است که عوامل بسیاری در آن دخیل هستند و باید شرایط داخلی و خارجی را به‌خوبی ارزیابی کنید.

تعیین دقیق نحوه پرداخت و هم‌چنین پیش‌بینی اختلافاتی که ممکن در طول اجرای قرارداد میان شما و پیش‌فروشنده نیز موضوعی مهم است که باید در مورد آن حساسیت کافی را به خرج دهید.

بیشتر بخوانید: «عرف پرداخت در پیش فروش آپارتمان»

سخن آخر

«نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان» با توجه به نوع قرارداد و توافقات شما و پیش‌فروشنده متفاوت است. برای انتخاب نوع قرارداد پیش‌خرید و تعیین نحوه پرداخت باید همه جوانب را در نظر بگیرید و در مورد خواسته‌های خود با پیش‌فروشنده به توافق برسید.

اگر سوالات بیشتری در مورد قرارداد پیش‌خرید آپارتمان و نحوه پرداخت در این نوع قرارداد دارید، می‌توانید از مشاوره رایگان مشاوران گروه ساختمانی ایرابن بهره ببرید.

ایرابن با انعقاد انواع قراردادهای ساخت و ساز مانند قرارداد پیش‌خرید آپارتمان، قرارداد سرمایه‌گذاری در آپارتمان، قرارداد مشارکت در ساخت ساختمان، قرارداد مدیریت پیمان و قرارداد مرمت و بازسازی، شما را در مالکیت ساختمان مورد نظرتان و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یاری می‌کند.

مشاوره رایگان انعقاد قرارداد پیش فروش آپارتمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *