اخبار

آیا اختلاف متراژ در پیش فروش آپارتمان، موجب فسخ می‌شود؟

اختلاف متراژ در پیش فروش آپارتمان

اختلاف متراژ ساختمان در قرارداد پیش فروش آپارتمان، برای شما به‌عنوان پیش‌خریدار چه حقی را ایجاد می‌کند؟ در چه شرایطی در صورت وجود اختلاف متراژ در پیش فروش آپارتمان می‌توانید نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنید؟ چگونه می‌توانید در متن قرارداد اختلاف متراژ احتمالی ساختمان را پیش‌بینی و راهکار مناسب را در صورت وقوع چنین شرایطی در قرارداد تعیین کنید؟ با گروه ساختمانی ایرابن همراه باشید و یک قرارداد پیش‌فروش ساختمان مطمئن را امضا کنید.

در صورت اختلاف متراژ در پیش فروش آپارتمان باید چه کار کنید؟

در صورتی که پیش‌فروشنده آپارتمانی را با متراژی بیشتر یا کمتر از متراژ توافق‌شده در قرارداد به شما تحویل دهد، به‌عنوان پیش‌خریدار طرف قرارداد پیش‌فروش آپارتمان باید چه اقدامی انجام دهید؟

اگر در هنگام تنظیم قرارداد پیش‌فروش این موضوع را پیش‌بینی کرده باشید و با پیش‌فروشنده در مورد راهکار مناسب در صورت وجود اختلاف متراژ به توافق رسیده باشد، با عمل به مفاد قرارداد، مشکل خود را رفع و رجوع می‌کنید.

اگر در متن قرارداد چنین مشکلی را در نظر نگرفته باشید، یا باید بر اساس قانون عمل کنید یا با پیش‌فروشنده در مورد انتخاب راهکار مناسب به توافق برسید.

در ادامه هر کدام از این دو وضعیت، یعنی توافق طرفین در مورد اختلاف متراژ در متن قرارداد و حل مشکل پس از بروز اختلاف متراژ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حل مشکل اختلاف متراژ پیش فروش آپارتمان در متن قرارداد

اگر قراردادی اصولی، هوشمندانه و آینده‌نگرانه را منعقد و وقوع مشکلات و اختلافات احتمالی را در متن قرارداد پیش‌بینی کنید، بسیاری از چالش‌های قرارداد را از پیش روی خود برمی‌دارید.

اختلاف متراژ ساختمان آماده و متراژ مقرر در قرارداد نیز از جمله مشکلاتی است که می‌توانید در متن قرارداد در مورد راهکار مناسب آن توافق کنید.

تعیین حق فسخ قرارداد و تعیین راهکارهای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ساختمانی را که اختلاف متراژ دارد، می‌توانید به‌عنوان روش‌های حل و فصل این مشکل در قرارداد در نظر بگیرید.

با این‌که قانون، در شرایط مشخص در صورت اختلاف متراژ در پیش فروش آپارتمان، حق فسخ قرارداد را به شما به‌عنوان پیش‌خریدار داده است، می‌توانید در متن قرارداد در مورد فسخ قرارداد با شرایط مورد نظر خود با پیش‌فروشنده به توافق برسید.

اختلاف متراژ در پیش فروش آپارتمان

تعیین مقدار و ساز و کار پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ساختمان آماده با ساختمان تعیین‌شده در قرارداد نیز می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از راهکارها در نظر گرفته شود.

یعنی تعیین می‌کنید در صورت بیشتر بودن متراژ آپارتمان ساخته‌شده از متراژ آپارتمان مورد توافق، هزینه اضافه‌متراژ را چگونه و با چه قیمتی به پیش‌فروشنده پرداخت کنید یا اگر متراژ آپارتمان ساخته‌شده از متراژ آپارتمان مورد توافق کمتر بود، پیش‌فروشنده چگونه و با چه قیمتی باید هزینه مابه‌التفاوت را به شما پرداخت کند.

حل مشکل اختلاف متراژ پیش فروش آپارتمان پس از بروز مشکل

حالا فرض کنید که وقوع مشکل اختلاف متراژ پیش فروش آپارتمان را در قرارداد پیش‌بینی نکرده‌اید و این مشکل به وقوع پیوسته است. در این شرایط چه راه‌هایی برای حل مشکل پیش روی شما و پیش‌فروشنده قرار دارد؟

در این شرایط هم می‌توانید با پیش‌فروشنده در مورد یک راهکار مشخص به توافق برسید و هم می‌توانید از قانون کمک بگیرید.

بر اساس قانون چنان‌چه اختلاف متراژ بین ساختمان ساخته‌شده و ساختمان مقرر در قرارداد از 5 درصد متراژ تعیین‌شده بیشتر باشد، به‌عنوان پیش‌خریدار حق دارید که قرارداد را فسخ کنید. چنان‌چه اختلاف متراژ کمتر از 5 درصد باشد، قانون حق فسخ را به شما نمی‌دهد.

توجه کنید که این قانون مانع توافق شما نمی‌شود و حتی در صورت وجود اختلاف متراژ بیشتر از 5 درصد می‌توانید در مورد راه حلی به جز فسخ قرارداد با پیش‌فروشنده توافق کنید و پس از حل و فصل مشکل، آپارتمانتان را تحویل بگیرید.

مشاوره رایگان انعقاد قرارداد پیش خرید آپارتمان

 

چگونه از بروز اختلاف متراژ در قرارداد پیش فروش آپارتمان پیشگیری کنید؟

حال سوال این است که چگونه می‌توانید با انجام اقدامات مناسب، از بروز اختلاف متراژ پیشگیری کنید و آپارتمانی را با ویژگی‌هایی نزدیک به مشخصات تعیین‌شده در قرارداد تحویل بگیرید.

نظارت دقیق روی پروژه

به‌عنوان پیش‌خریدار طرف قرارداد پیش‌فروش، حق دارید که روی تمام مراحل ساخت و ساخت نظارت کنید. چارچوب نظارت خود را به‌صورت دقیق در قرارداد مشخص کنید تا بتوانید به‌درستی نظارت‌های خود را بر پروژه اعمال کنید و در صورت مشاهده اختلاف بین اقدامات انجام‌شده توسط پیش‌فروشنده با تعهداتی که در قرارداد داده است، به او تذکر دهید.

اگر تخصص کافی را در مورد فرایند ساخت و ساز ندارید، از یک مشاور متخصص کمک بگیرید و با اعمال نظارتی حرفه‌ای، آپارتمانی را که توافق کرده‌اید، بدون کم و کاست و مطابق استانداردهای تعیین‌شده تحویل بگیرید.

اختلاف متراژ در پیش فروش آپارتمان

دریافت گزارش‌های منظم از پیش‌فروشنده

در قرارداد از پیش‌فروشنده تعهد بگیرید که پس از پایان یافتن هر کدام از مراحل ساخت و ساز، گزارشی دقیق از اقدامات‌ انجام‌شده و هزینه‌های پرداخت‌شده را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید نظارتی دقیق‌تر را بر پروژه اعمال کنید.

دریافت این گزارش‌ها علاوه بر این‌که فرایند اجرای پروژه را برایتان شفاف‌تر می‌کند، در مورد هزینه‌های پرداختی نیز به شما اطلاعات می‌دهد و آگاهتان می‌کند که اقساط پرداختی‌تان چگونه هزینه شده است.

تضمین گرفتن از پیش‌فروشنده

این امکان را دارید که بابت پایبندی پیش‌فروشنده به انجام تعهداتش از او تضمین بگیرید. دریافت تضمین حسن انجام کار برای تحویل تمام و کمال و بدون عیب و نقص آپارتمان یکی از تضمین‌هایی است که می‌توانید از پیش‌فروشنده بگیرید و اطمینان خود را بابت انطباق ویژگی‌های آپارتمان آماده تحویل با مشخصات تعیین‌شده در قرارداد بالا ببرید.

بیشتر بخوانید: «روش های پیش فروش مطمئن آپارتمان»

 

سخن پایانی

«اختلاف متراژ در پیش فروش آپارتمان» یکی از مشکلات محتمل در این قرارداد است که هم می‌توانید در هنگام تنظیم قرارداد برای حل آن راهکار در نظر بگیرید و هم می‌توانید پس از بروز مشکل، مشکلتان را حل و فصل کنید. پیش‌بینی مشکلات احتمالی در متن قرارداد و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع این مشکلات و نیز ارائه راه حل برای حل و فصل این مسائل، اقدامی هوشمندانه در جهت کاهش بروز اختلافات در قرارداد است.

ممکن است سوالات بسیاری در مورد قرارداد پیش‌فروش آپارتمان و مشکلات احتمالی این قرارداد در ذهن داشته باشید. برای گرفتن پاسخ سوالات خود از مشاوران گروه ساختمانی ایرابن کمک بگیرید. ایرابن با کارنامه اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف، انواع قراردادهای پیش‌فروش آپارتمان، سرمایه‌گذاری در ساخت آپارتمان، مشارکت در ساخت آپارتمان، قرارداد مدیریت پیمان و قرارداد مرمت و بازسازی ساختمان را منعقد می‌نماید و شما را در مالکیت ساختمان مطلوبتان یاری می‌کند.

مشاوره رایگان پیش خرید آپارتمان ایرابن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *