اخبار

18 ویژگی یک آپارتمان خوب

ویژگی های یک آپارتمان خوب

زیبایی، استحکام یا موقعیت مکانی. ویژگی آپارتمان مطلوب شما کدام است؟ یک آپارتمان مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتوانید با خیالی آسوده در آن زندگی کنید؟ در انتخاب آپارتمان خود باید به چه نکاتی اهمیت دهید تا خرید یا اجار‌ه‌ای هوشمندانه‌ای را تجربه کنید؟ با گروه ساختمانی ایرابن همراه باشید و ویژگی های یک آپارتمان خوب را بشناسید.

آیا آپارتمان، محل زندگی ایدئال شماست؟

پیش از آن‌که به سراغ ویژگی‌های آپارتمان خوب بروید، باید ببینید که اصلا زندگی در آپارتمان با روحیه شما و خانواده‌تان سازگاری دارد یا خانه‌های ویلایی برایتان مناسب‌تر هستند. ابتدا با مزایا و معایب آپارتمان‌نشینی آشنا شوید و بعد به دنبال آپارتمان ایدئالتان بروید.

با تحقیقات کامل وارد شوید

یکی از مراحل اولیه برای انتخاب آپارتمان مناسب شما، تحقیق در مورد موقعیت مکانی ساختمان، همسایه‌ها، دسترسی‌های آپارتمان و سایر مواردی است که بیشتر به محیط پیرامون ساختمان مربوط می‌شود.

فرض کنید که در آپارتمانی زندگی کنید که فضای کافی را در اختیارتان قرار می‌دهد، زیباست و استحکام کافی را دارد اما در منطقه‌ای دور از شهر واقع شده است و به امکانات رفاهی و فروشگاه‌ها دسترسی ندارد و همسایه‌هایتان اصول آپارتمان‌نشینی را رعایت نمی‌کنند. قطعا زندگی در چنین آپارتمانی برایتان مطلوب نیست.

پس باید تحقیقاتی جامع را در مورد محل زندگی آینده‌تان به عمل آورید تا آرامش خود را به خطر نیندازید. اگر تحقیقات محیطی خود را کامل کرده‌اید، ویژگی های خود آپارتمان را بررسی کنیم.

1. استحکام و امنیت

یکی از مهم‌ترین «ویژگی‌ های یک آپارتمان خوب» که برای بسیاری از خریداران یا اجاره‌کنندگان آپارتمان اهمیت دارد، استحکام و مقاومت آپارتمان است. برای این‌که متوجه شوید آپارتمان مورد نظرتان چقدر استحکام دارد و در برابر حوادث طبیعی مقاوم است، باید از کارشناسان متبحر کمک بگیرید.

در بررسی آپارتمان از نظر ایمنی باید این موارد را مورد توجه قرار دهید:

  • عدم قرار گرفتن پی ساختمان روی گسل‌های زلزله و مسیل‌های رودخانه‌های فصلی یا قدیمی
  • استفاده از مصالح باکیفیت و به مقدار کافی در ساخت آپارتمان
  • مقاوم بودن پایه‌های ساختمان در برابر نشست زمین

توجه کنید که برای ارزیابی آپارتمان‌هایی که ساخت آن‌ها به اتمام رسیده است، محدودیت‌هایی وجود دارد؛ مثلا نمی‌توانید در مورد مصالح مصرف‌شده در ساخت آپارتمان پس از ساخت آن اظهار نظر کرد. اما برخی از موارد ایمنی از قبیل مقاومت ساختمان در برابر زلزله، برای آپارتمان‌های آماده قابل ارزیابی است.

2. نقشه مناسب، ویژگی ظاهری یک آپارتمان خوب

خوش‌فرم و خوش‌نقشه بودن از ویژگی های یک آپارتمان خوب است که هم از نظر ظاهری و هم از نظر در اختیار قرار دادن فضای مفید، تاثیرگذار است.

فضای خصوصی و عمومی آپارتمان

طول و عرض اتاق‌های مختلف باید تناسب داشته باشند تا خوش‌فرم به نظر برسند. قطعا اتاق‌های باریک مطلوب شما نیستند. وجود قسمت‌های پرت و بدون استفاده نیز از ویژگی‌های ساختمان‌هایی است که نقشه یا ساختی مناسب ندارند.

3. فاصله مناسب محیط‌های خصوصی، نیمه‌خصوصی و عمومی

در انتخاب آپارتمان ایدئالتان توجه کنید که محیط‌های عمومی مانند سالن، محیط‌های نیمه‌خصوصی مانند آشپزخانه و محیط‌های خصوصی مانند حمام باید از یکدیگر مجزا باشند.

 

طراحی واحد آپارتمانی شما باید به گونه‌ای باشد که حرکت شما در بخش‌های مختلف آپارتمان منطق داشته باشد. مثلا نباید پس از خروج از حمام یا دستشویی نباید محبور باشید که از سالن عبور کنید و به اتاقتان بروید. یا برای رفتن از آشپزخانه به سمت سالن نباید محبور باشید که راهروی اتاق‌ها را طی کنید.

4. انتشار نور مناسب در آپارتمان

طراحی آپارتمان شما باید به صورتی باشد که در طول روز، مقدار مناسبی نور به ساختمانتان بتابد. نورگیر بودن اتاق نشیمن و هم‌چنین آشپزخانه در اولویت قرار دارد و پس از آن‌ها، نورگیر بودن اتاق خواب اهمیت دارد.

نور مناسب، از ویژگی های آپارتمان خوب

نورپردازی اتاق در هنگام شب را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که نور بخش‌های مختلف واحد آپارتمانی برایتان مناسب است.

5. وجود انباری مناسب

وجود انباری از ویژگی‌های مهم یک آپارتمان خوب است. دقت کنید که انباری فضایی مناسب را در اختیارتان قرار دهد و بتوانید وسایل اضافی خود به راحتی در آن جا دهید. مساحت و ارتفاع انباری و هم‌چنین اندازه درب انباری را بررسی کنید تا برای قرار دادن وسایل خود به مشکل برنخورید.

6. حریم شخصی، از ویژگی‌های مهم یک آپارتمان خوب

حریم شخصی و نحوه قرارگیری درهای خروجی واحدهای آپارتمان موضوعی مهم است که باید در انتخاب آپارتمان مورد نظرتان به آن توجه نمائید.

معماری واحدهایی که روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند، باید به‌گونه‌ای باشد که حریم شخصی ساکنان آپارتمان حفظ شود و با باز شدن درهای واحدها، اشرافی از بیرون به درون واحدها وجود نداشته باشد.

7. نمای آپارتمان

برای انتخاب نمای آپارتمان مورد نظرتان باید مورادی مانند استحکام، زیبایی و قابلیت تمیز شدن نما را مورد توجه قرار دهید. نورپردازی نمای ساختمان و ظاهر آن در شب، نیز موضوعی است که در بررسی نمای آپارتمان باید به آن دقت کنید.  

8. نسبت مناسب مشاعات به مساحت کل

یکی دیگر از ویژگی های یک آپارتمان خوب، نسبت مناسب مشاعات به مساحت کل است. هر چقدر نسبت مشاعات مجموعه آپارتمانی نسبت به مساحت کل آن بیشتر باشد، این نوید را به شما می‌دهد که آپارتمان امکانات مشترک بیشتری را برای شما و همسایگانتان در نظر می‌گیرد.

ممکن است مساحت واحدهای آپارتمان خیلی بزرگ نباشند اما مشاعاتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، فضاهای مفیدی را برای راحتی شما در نظر بگیرند. پس در انتخاب مساحت آپارتمان خود، تک‌بعدی نگاه نکنید و امکانات مختلف را لحاظ کنید.

9. اندازه ورودی آپارتمان، پله‌ها و راه‌پله‌ها

برای ورود آسان به آپارتمان و نیز تردد راحت در پله‌ها و راه‌پله‌های آپارتمان، باید مساحت مناسبی در اختیارتان قرار بگیرد. هم‌چنین پله‌ها باید دارای ارتفاع و عرض استاندارد باشند تا عبور از پله‌ها برایتان دغدغه ایجاد نکند.

حداقل عرض ورودی آپارتمان و حداقل عرض راه‌پله‌ها باید 110 سانتی‌متر باشد تا از عبور و مرور بدون دردسر خود از این مکان‌ها مطئمن شوید. البته در آپارتمان‌هایی که کمتر از 50 نفر در آن زندگی می‌کنند، می‌توان حداقل عرض پله‌ها را 90 سانتی‌متر در نظر گرفت.

پاگردها نیز باید دارای مساحت مناسب باشند. هر پاگرد باید حداقل عرض 110 سانتی‌متری داشته باشد. اما اگر بخشی از پاگرد را ستون یا بیرون‌زدگی پر کرده است، می‌توان حداقل عرض 90 سانتی‌متری را برای آن لحاظ کرد.

10. آسانسور، از ویژگی های اساسی آپارتمان های خوب

اگر در طبقه همکف آپارتمان هستید، شاید اهمیت آسانسور را احساس نکنید اما اگر واحدتان در طبقه‌ 4 به بعد باشد، آسانسور برایتان نقشی اساسی پیدا می‌کند. پس برای این‌که بابت رفت و آمد به واحدتان مشکلی نداشته باشید، باید به این موضوع توجه کنید.

آسانسور از ویژگی های اپارتمان خوب

بررسی کنید که آسانسور آپارتمانتان فرسوده نباشد و مجبور به دلیل خراب بودن آن، مجبور نشوید که از پله‌ها تردد کنید.

11. مجهز بودن واحدها به عایق صدا

از ویژگی‌های یک آپارتمان خوب این است که ساکنان آن احساس آرامش و راحتی داشته باشند. اگر واحد آپارتمانی شما عایق صدا نباشد و سر و صداهای مختلف در طول شبانه‌روز وارد محل زندگی‌تان شود، نمی‌توانید آرامش داشته باشید.

بنابراین باید آپارتمانی را انتخاب کنید که دارای دیوارهای عایق صدا باشد و هم‌چنین شیشه‌های پنجره‌ها هم دوجداره باشند و ورود سر و صدا از بیرون آپارتمان را به حداقل برسانند.

این‌که در کدام طبقه آپارتمان سکونت دارید، هم روی میزان سر و صدایی که می‌شنوید موثر است. اگر طبقات همکف و اول را برای زندگی انتخاب کنید، ممکن است سر و صدای عبور خودروها در پارکینگ آرامشتان را بر هم بزند. با سکونت در طبقه آخر آپارتمان نیز باید سر و صدای عبور و مرور روی پشت بام را به جان بخرید!  

12. پوشش‌های داخلی مناسب ساختمان

کفپوش‌های واحد آپارتمان باید مقاومت کافی را داشته باشند تا در صورت رفت و آمدهای مکرر و ضربه خوردن آسیب نبینند. پوشش دیوارها نیز باید مقاومت مناسب و هم‌چنین قابلیت شستشو داشته باشد تا مجبور نشوید زود به زود آن‌ها تعویض کنید.

ویژگی های آپارتمان خوب

13. حفظ انرژی در ساختمان

آپارتمان شما باید به گونه‌ای ساخته شده باشد که میزان اتلاف انرژی در فصول سرد و گرم سال در آن، کمترین مقدار ممکن باشد. مصالح ساختمان، عایق‌کاری کانال‌‌ها و نیز پنجره‌ها از عوامل تاثیرگذار بر حفظ انرژی در ساختمان‌ها هستند.

با جلوگیری از اتلاف انرژی در واحد آپارتمانی‌تان هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید و هم هزینه‌های خود را کاهش می‌دهید.

14. سیستم اطفای حریق مناسب

در بررسی ویژگی های یک آپارتمان خوب باید همه جوانب را در نظر بگیرید و حواستان به شرایط اضطراری هم باشد. تجهیزات خاموش‌ کردن آتش ساختمان مانند لوله‌کشی اطفای حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی را بررسی کنید تا بتوانید در مقابل آتش‌سوزی امنیت خود را حفظ کنید.

15. فضای مناسب پارکینگ، از ویژگی های مشاعات یک آپارتمان خوب

در بررسی ویژگی های آپارتمانی که می‌خواهید در آن‌جا ساکن شوید، پارکینگ را به دقت مورد بررسی قرار دهید. فضای پارکینگ همسایه‌ها نباید برای یکدیگر مزاحمت ایجاد کند و ورود به پارکینگ یا خروج از آن به راحتی صورت پذیرد.

مجهز بودن درب پارکینگ به کنترل از راه دور نیز رفاه شما را در پارکینگ بیشتر می‌کند؛ به شرطی در ورود و خروج از بسته شدن کامل درب مطمئن شوید و اجازه ورود افراد ناشناس را به ساختمان ندهید.

مشکل یخ‌زدگی ورودی پارکینگ در روزهای سرد سال موضوعی است که بسیاری از ساکنان آپارتمان‌ها با آن مواجه هستند. پارکینگ آپارتمانتان باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که در این مواقع به مشکل برنخورید.

16. لوله‌کشی و سیم‌کشی مناسب

بررسی لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌های آپارتمان، از اقداماتی است که اگر پیش از انتخاب آپارتمانتان به آن توجه کنید، بعدا دچار دردسر نمی‌شوید.

فشار آب و گاز را مورد بررسی قرار دهید و از کیفیت لوله‌کشی‌ها اطمینان حاصل کنید. از توجه به میزان فشار برقی که به آپارتمانتان می‌رسد، هم غافل نشوید و مطمئن شوید که سیم‌کشی‌ها مشکلی ندارند. هم‌چنین دقت کنید که نکات ایمنی در لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌ها لحاظ شده باشد.

17. بالکن، از ویژگی های جذاب یک آپارتمان خوب

بالکن‌ها به ویژه اگر واحد آپارتمانتان در طبقات بالایی واقع شده باشد و ویوی مناسبی داشته باشد، به عنوان مکانی جذاب و مفرح آپارتمان شما به شمار می‌رود. اگر بالکن خود را با گل و گیاه پر کنید، می‌توانید آرامش روزانه خود را از این مکان بگیرید و احساس حضور در طبیعت را به خودتان هدیه دهید.

بالکن، از ویژگی های اپارتمان خوب

18. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

برای انتخاب آپارتمان دلخواهتان، باید خیالتان از سرد و گرم بودن آپارتمان در فصل‌های مختلف سال راحت شود.

پیش از انتخاب ساختمان خود، از شوفاژخانه یا موتورخانه آن بازدید کنید و اطمینان حاصل کنید که شوفاژخانه دارای پنجره تهویه هوا و هم‌چنین سیستم اعلام حریق است. به این ترتیب، امنیت سیستم‌های گرمایشی آپارتمان را هم در نظر می‌گیرید.

سیستم‌های سرمایشی را نیز فراموش نکنید. بررسی کنید که کولرها یا لوازم سرمایشی فرسوده نباشند و عملکردی مطلوب را ارائه دهند. ممکن است در فصل‌های سرد سال به انتخاب آپارتمانتان اقدام کنید و به تابستان فکر نکنید. اما آینده‌نگر باشید تا در تمام طول سال از انتخابتان احساس رضایت کنید.

 

سخن آخر

با بررسی «ویژگی های یک آپارتمان خوب» پیش از آن‌که به خرید یا اجاره آپارتمانتان اقدام کنید، شرایط مختلف را می‌سنجید و خودتان را برای یک تصمیم‌گیری هوشمندانه آماده می‌کنید. به این ترتیب، پس از ساکن شدن در آپارتمان دلخواهتان بسیاری ار مشکلات را نخواهید داشت چون قبلا آن‌ها را بررسی کرده‌اید.

اگر می‌خواهید در صنعت آپارتمان‌سازی سرمایه‌گذاری کنید یا به دنبال آن هستید که مالک عمارت ایدئالتان شوید، می‌توانید گروه ساختمانی ایرابن را برای دستیابی به اهدافتان انتخاب کنید. ایرابن طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ساخت آپارتمان، مشارکت در ساخت، مدیریت پیمان و مرمت و بازسازی را ارائه می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که از راه‌های مختلف مالک آپارتمان یا ساختمان دلخواهتان شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *